Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
UIT416 |
MANAGEMENT OF INTERNATIONAL BUSINESSES |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu derste öğrencilerin, uluslararası işletmelerde uygulanan yönetim sistemleri, faaliyetleri ve stratejileri anlaması ve uluslararası firmaların yönetiminde bu stratejileri kullanabilme yeterliliği kazanması amaçlanmaktadır. Ders sürecinde öğrenciler uluslararası örgütlerin yer aldıkları farklı çevresel koşulları yorumlar ve bu örgütlerin rekabetçi güçlerini arttırmalarını sağlamak için kullanacakları stratejileri örnekleyebilir. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği, uluslararası işletme, stratejik yönetim, dış ticaret, uluslararası ticaret teorileri, yönetim ve organizasyon, uluslararası ticari organizasyonlar konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Uluslararası ticareti etkileyen pek çok uluslararası kurum ve uygulamaları açıklar. (Understanding) (Bloom’s 5) |
Farklı ülkelerdeki çevresel koşulların, uluslararası operasyonlarda ne kadar etkili olabileceğini hesaplar. (Applying) (Bloom’s 4) |
Ulusal düzenlememelerin uluslararası işletmelere olan etkilerini tanımlar (Remembering) (Bloom’s 6) |
Kültürel farkların bireyi nasıl etkilediğini ve bu etkinin uluslararası işletmelerce nasıl değerlendirilmesi gerektiğini açıklar. (Understanding) (Bloom’s 5) |
Uluslararası pazarlara giriş aşamasında yapılması gereken araştırmaları belirler ve sonuçları sıralar. (Remembering) (Bloom’s 6) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Okuma ve kaynak tarama |
Uluslararası Strateji ve Örgüt |
Anlatım tartışma |
2 |
Okuma ve kaynak tarama |
Temel Çekim Faktörleri ve Yerel Faktörler |
Anlatım tartışma |
3 |
Okuma ve kaynak tarama |
Pazar ve Bölgelerin Karşılaştırılması ve Seçimi |
Anlatım tartışma |
4 |
Okuma ve kaynak tarama |
Giriş Yöntemlerinin Seçimi ve Yönetimi |
Anlatım tartışma |
5 |
Okuma ve kaynak tarama |
Giriş Yöntemlerinin Seçimi ve Yönetimi |
Anlatım tartışma |
6 |
Okuma ve kaynak tarama |
Ürün Stratejilerinin Geliştirilmesi |
Anlatım tartışma |
7 |
Okuma ve kaynak tarama |
Tutundurma, Dağıtım ve Fiyatlandırma Stratejileri |
Anlatım tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma ve kaynak tarama |
Uluslararası Üretim Yönetimi |
Anlatım tartışma |
10 |
Okuma ve kaynak tarama |
Üretim faaliyetlerinin Finansmanı |
Anlatım tartışma |
11 |
Okuma ve kaynak tarama |
Çalışanların İşe Alınması ve Yönetimi |
Anlatım tartışma |
12 |
Okuma ve kaynak tarama |
Çalışanların İşe Alınması ve Yönetimi |
Anlatım tartışma |
13 |
Okuma ve kaynak tarama |
Uluslararası Örnek Olaylar |
Anlatım tartışma |
14 |
Okuma ve kaynak tarama |
Genel Değerlendirme |
Anlatım tartışma |
15 |
Okuma ve kaynak tarama |
FİNAL |
Anlatım tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Mirze, S.K. (2018), Uluslararası İşletmecilik ve Yönetim, İstanbul: Beta Yayınevi |
Kabar, M. M. (2011), Uluslararası İşletmelerde Yönetim-Organizasyon Politikaları ve Stratejiler, Ankara: Seçkin Yayınevi |
Özalp, İ. (2012), Uluslararası İşletmeler ve Yönetim Stratejileri, Ankara: Nisan Kitabevi |
Cavusgil,T. , Knight, G. & Riesenberger, J. (2007) International Business: Strategy, Management and the New Realities, London: Pearson |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
List the main features of communication in items.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
5 |
35 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
4 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
42 |
0 |
127 |
|
Total Workload of the Course Unit |
127 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|