TR EN

MANAGEMENT OF INTERNATIONAL BUSINESSES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UIT416 MANAGEMENT OF INTERNATIONAL BUSINESSES 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste öğrencilerin, uluslararası işletmelerde uygulanan yönetim sistemleri, faaliyetleri ve stratejileri anlaması ve uluslararası firmaların yönetiminde bu stratejileri kullanabilme yeterliliği kazanması amaçlanmaktadır. Ders sürecinde öğrenciler uluslararası örgütlerin yer aldıkları farklı çevresel koşulları yorumlar ve bu örgütlerin rekabetçi güçlerini arttırmalarını sağlamak için kullanacakları stratejileri örnekleyebilir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, uluslararası işletme, stratejik yönetim, dış ticaret, uluslararası ticaret teorileri, yönetim ve organizasyon, uluslararası ticari organizasyonlar konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Uluslararası ticareti etkileyen pek çok uluslararası kurum ve uygulamaları açıklar. (Understanding) (Bloom’s 5)
Farklı ülkelerdeki çevresel koşulların, uluslararası operasyonlarda ne kadar etkili olabileceğini hesaplar. (Applying) (Bloom’s 4)
Ulusal düzenlememelerin uluslararası işletmelere olan etkilerini tanımlar (Remembering) (Bloom’s 6)
Kültürel farkların bireyi nasıl etkilediğini ve bu etkinin uluslararası işletmelerce nasıl değerlendirilmesi gerektiğini açıklar. (Understanding) (Bloom’s 5)
Uluslararası pazarlara giriş aşamasında yapılması gereken araştırmaları belirler ve sonuçları sıralar. (Remembering) (Bloom’s 6)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma ve kaynak tarama Uluslararası Strateji ve Örgüt Anlatım tartışma
2 Okuma ve kaynak tarama Temel Çekim Faktörleri ve Yerel Faktörler Anlatım tartışma
3 Okuma ve kaynak tarama Pazar ve Bölgelerin Karşılaştırılması ve Seçimi Anlatım tartışma
4 Okuma ve kaynak tarama Giriş Yöntemlerinin Seçimi ve Yönetimi Anlatım tartışma
5 Okuma ve kaynak tarama Giriş Yöntemlerinin Seçimi ve Yönetimi Anlatım tartışma
6 Okuma ve kaynak tarama Ürün Stratejilerinin Geliştirilmesi Anlatım tartışma
7 Okuma ve kaynak tarama Tutundurma, Dağıtım ve Fiyatlandırma Stratejileri Anlatım tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma ve kaynak tarama Uluslararası Üretim Yönetimi Anlatım tartışma
10 Okuma ve kaynak tarama Üretim faaliyetlerinin Finansmanı Anlatım tartışma
11 Okuma ve kaynak tarama Çalışanların İşe Alınması ve Yönetimi Anlatım tartışma
12 Okuma ve kaynak tarama Çalışanların İşe Alınması ve Yönetimi Anlatım tartışma
13 Okuma ve kaynak tarama Uluslararası Örnek Olaylar Anlatım tartışma
14 Okuma ve kaynak tarama Genel Değerlendirme Anlatım tartışma
15 Okuma ve kaynak tarama FİNAL Anlatım tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Mirze, S.K. (2018), Uluslararası İşletmecilik ve Yönetim, İstanbul: Beta Yayınevi
Kabar, M. M. (2011), Uluslararası İşletmelerde Yönetim-Organizasyon Politikaları ve Stratejiler, Ankara: Seçkin Yayınevi
Özalp, İ. (2012), Uluslararası İşletmeler ve Yönetim Stratejileri, Ankara: Nisan Kitabevi
Cavusgil,T. , Knight, G. & Riesenberger, J. (2007) International Business: Strategy, Management and the New Realities, London: Pearson

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
2
List the main features of communication in items.
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0