Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTI304 | ECONOMIC INTEGRATION | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilere ekonomik entegrasyon ile ilgili temel kavramlarla yönelik bilgi verilmesi ve dünyanın farklı bölgelerindeki bölgeselleşme uygulamalarının nasıl gerçekleştiğinin irdelenmesinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, ekonomik entegrasyonla ilgili temel kavramlar, bölgesel ticari anlaşmaların tarihi ve teorisi, dünyada bölgeselleşme uygulamaları, Avrupa’da bölgeselleşmenin ekonomi politiği, Avrupa Birliği’nin genişleme politikası, Amerika kıtasında bölgeselleşmenin ekonomi politiği, Asya kıtasında bölgeselleşmenin ekonomi politiği, Afrika kıtasında bölgeselleşmenin ekonomi politiği, Dünya Ticaret Örgütü ve mega bölgesel ticaret anlaşmaları, gelişmekte olan ülkelerin erken liberalleşme çabaları, Türkiye’nin ithal ikameci iktisat dönemi, Türkiye’nin liberalleşme dönemi, ve ekonomik entegrasyon uygulamalarına tepkiler konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ekonomik entegrasyonun gerekliliğini ana akım kuramların önermeleri ve aksiyomları ışığında açıklar. |
Benelux, EFTA, AB, NAFTA, Mercosur, FTAA, ASEAN ve APEC ticari birliklerini, bölgesel ve politik farklılıklarını vurgulayarak listeler. |
Ekonomik entegrasyonu farklı ideolojik perspektiflerden bakarak inceler. |
Türkiye’nin dünya ekonomisine eklemlenme sürecini diğer gelişmekte olan ülkelerle kıyaslayarak değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Okuma | Ekonomik Entegrasyonla İlgili Temel Kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Okuma | Ekonomik Entegrasyon Kavramı, Kriterleri ve Teorileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Okuma | Küresel Ekonomik Entegrasyon | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Okuma | Reel Entegrasyon Teorisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Okuma | Parasal ve Finansal Entegrasyon | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Okuma | Ekonomik Entegrasyon ve Maliye Politikası | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Okuma | Ekonomik Entegrasyon Sürecinde Küreselleşme ve Gelir Dağılımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma | Ekonomik Entegrasyon ve Yoksulluk İlişkisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Okuma | Bölgesel Entegrasyon | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Okuma | Amerika Kıtasındaki Entegrasyonlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Okuma | Avrupa ve Asya Kıtalarındaki Entegrasyonlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Okuma | BRICS Ülkeleri ve Türkiye’de Ekonomik Entegrasyonlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Okuma | Ekonomik Entegrasyon Uygulamalarına Tepkiler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Büşra M. E. Ö. (2016). Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar ve Ekonomik Kuruluşlar. Bursa: Ekin Basın Yayın. |
Yardımcı, P. (2012). Küreselleşme ve Bölgeselleşme Ekseninde Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar Teori ve Uygulama. Ankara: Detay Yayıncılık. |
Carvalho, E. (2011). Economic Integration : Impacts and Alternative Responses. Saarbrucken, Germany: VDM Verlag. |
Bayraç, H. N. (Ed.). (2021). Uluslararası Ekonomik Entegrasyon: Teori, Politika ve Uygulamalar. . 1. Baskı, Ankara: Gazi Kitabevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
||||||
2 |
List the main features of communication in items.
|
||||||
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
||||||
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
||||||
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
||||||
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
||||||
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
||||||
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |