Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTI430 | ENERGY ECONOMICS AND SUSTAINABILITY | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilere fosil enerji kaynaklarının hayatımızdaki öneminin, çevresel maliyetler üzerindeki etkilerinin, enerji sektöründeki gelişmelerin temellerinin, ve enerji maliyetlerini en aza indirebilmek için çözüm üretme kabiliyetinin yollarının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, enerji ekonomisine giriş, enerji sektörü, sürdürülebilir enerji, Jeopolitika ve önemi, enerji kaynakları ve dönüşümü, enerji piyasaları: Kömür piyasası, enerji piyasaları: Ham Petrol ve Doğal Gaz, yenilenebilir enerji kaynakları: Jeotermal Enerji, Biyoyakıt ve Dalga, Güneş ve Rüzgar enerjisi, Hidroelektrik ve Nükleer, enerji maliyetleri, Fotovoltaik Dönüşüm Tekniği, ve enerji ile ilgili iktisat politikaları konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İç hava kalitesinin nasıl olması gerektiğini değerlendirir |
Enerji tasarrufunun nasıl yapılacağını değerlendirir |
Enerji maliyetlerini düşürebilmek için gerekli yöntemleri inceler |
Dünyada ve Türkiye’de genel enerji durumunu ve alternatif kaynakları listeler |
Enerji ile sürdürülebilir büyüme arasındaki ilişkiyi inceler |
Enerji ve rekabet gücü arasındaki ilişkiyi karşılaştırır |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma | Enerji Ekonomisine Giriş | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Enerji Sektörü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Sürdürülebilir Enerji | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Jeopolitika ve Önemi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Enerji Kaynakları ve Dönüşümü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | Enerji Piyasaları: Kömür Piyasası | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Enerji Piyasaları: Ham Petrol ve Doğal Gaz | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Yenilenebilir Enerji Kaynakları: Jeotermal Enerji, Biyoyakıt ve Dalga | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Güneş ve Rüzgar Enerjisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Hidroelektrik ve Nükleer | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Enerji Maliyetleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Fotovoltaik Dönüşüm Tekniği | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Enerji ile İlgili İktisat Politikaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Çelikay, F., Bayraç, N. ve Çildir, M. (2018). Küreselleşme Sürecinde Sürdürülebilir Enerji Politikaları. 1.Baskı, Bursa: Ekin Kitabevi. |
Kılınç, B. (2016). Enerji Ekonomisi: Türkiye’nin Enerji Sektörü ve Alternatif Enerji Kaynakları. Bursa: Dora Yayıncılık. |
Aybers, N. ve Şahin, B. (1995). Enerji Maliyeti. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları. |
Schwarz, P. (2017).Energy Economics. London, United Kingdom: Taylor & Francis Ltd. |
Mucuk, M. Ve Uysal, D. (2009). Türkiye Ekonomisinde Enerji Tüketimi ve Ekonomik Büyüme, Maliye Dergisi, S, 157, ss.105-115. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
||||||
2 |
List the main features of communication in items.
|
||||||
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
||||||
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
||||||
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
||||||
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
||||||
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
||||||
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |