TR EN

INNOVATION AND TECHNOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UTI432 INNOVATION AND TECHNOLOGY 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilere iş ve üretim süreçlerinde, firmaların gerek maliyetlerini düşürmesi; gerekse de ürün farklılaştırması yapması için ihtiyaç duyulan teknoloji faktörünün genel çerçevesinin, ve teknolojik yeniliklerden faydalanarak ve teknoloji-kökenli girişimler gerçekleştiren firmalardan örnekler vererek, modern işletmelerde teknolojik olanakların kullanımının ne kadar önemli olduğunun öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, teknoloji ve inovasyona giriş, teknoloji ve inovasyonla ilgili temel kavramlar, bilişim sistemleri, yaratıcı düşünme, bilgi yönetimi, inovasyon yönetimi, enformasyon toplumunda girişimcilik, fikri mülkiyet hakları, Ar-Ge yönetimi, tedarik zinciri yönetimi, yeni ürün geliştirme ve tasarımı, proje yönetimi, ve teknoloji yönetiminde liderlik ve yaratıcılık konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Teknoloji ve inovasyonla ilgili temel kavramları günümüzdeki örneklerle ilişkilendirerek değerlendirir
İşletmelerde inovasyonu etkileyen faktörlerin neler olduğunu değerlendirir
İnovasyon süreci ve bu sürecin yönetilmesine ilişkin mekanizmalar hakkında öneride bulunur
Rekabet avantajı sağlamada inovasyon ve teknolojinin neden çok önemli olduğunu değerlendirir
İnovasyon ve teknolojinin; iş dünyası ve toplum üzerindeki etkilerini karşılaştırır

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap okuma Teknoloji ve İnovasyona Giriş Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Teknoloji ve İnovasyonla İlgili Temel Kavramlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Bilişim Sistemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Yaratıcı Düşünme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Bilgi Yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma İnovasyon Yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma Enformasyon Toplumunda Girişimcilik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Fikri Mülkiyet Hakları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Ar-Ge Yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma Tedarik Zinciri Yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Yeni Ürün Geliştirme ve Tasarımı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma Proje Yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma Teknoloji Yönetiminde Liderlik ve Yaratıcılık Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Emiroğlu, A. (2017). İnovasyon ve Teknoloji Yönetimi. 1. Baskı, Bursa: Ekin Basım Yayın.
Baykara, T. (2014). 21. Yüzyılda Teknoloji & Yenilik: İnovasyon ve Yönetimi. Ankara: Nobel Yayınevi.
Luecke, R. (2008). İş Dünyasında Yenilik ve Yaratıcılık. Çeviri: Turan Parlak, 2.Baskı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Top, S. (2008). İşletmelerde Yenilik ve Yaratıcılık Yönetimi. 1. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayın.
Drucker, P. F. (2011). Innovation and Entrepreneurship. New York, NY, United States: HarperCollins Publishers Inc.
Kavak, Ç. (2009). Bilgi Ekonomisinde İnovasyon Kavramı ve Temel Göstergeleri, Akademik Bilişim’09 - XI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, ss.617-628.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
2
List the main features of communication in items.
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0