Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
YBS321 | NUMERICAL DECISION MAKING METHODS | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; karar verme problemlerinin ve uygulamalarının çözümü için matematiksel modellerden faydalanarak, doğru yöntemin tanınması, tespit edilmesi ve gerekli analizlerin gerçekleştirilmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; proje yönetimi, üretim planlama ve envanter kontrolü, toplu üretim planlama, stok kontrol sistemleri, süreç yönetimi ve kapasite planlama, modelleme, doğrusal programlama, optimizasyon problemleri, iş tasarımı, kalite kontrol, ulaştırma modeli, atama modeli ve aktarma modeli, proje programlama ve kontrol teknikleri-PERT/CPM, karar analizi, oyun teorisi kuyruk kuramı, karar verme, karar verme problemleri, karar verme süreci, fayda teorisi, belirlilik, belirsizlik ve risk altında karar verme, sayısal karar verme, bilgisayar destekli karar verme, bilgisayar destekli problem çözme ve simülasyon teorik ve uygulamalı olarak öğretmektir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Optimizasyon problemlerini (doğrusal programlama modelleri) karar vermede bir araç olarak kullanır. |
Kaynakları organizasyon için etkin bir şekilde değerlendirir. |
Mevcut kaynakları verimlilik için analiz eder. |
Verimli ve verimsiz kaynakları ayırt eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Sayısal Karar Verme Teknikleri Genel Konu tanıtımı | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
2 | Literatür okuması | Model kavramı ve Optimizasyon, Doğrusal Programlamaya (DP) Giriş | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
3 | Literatür okuması | Doğrusal Programlama : Temel Kavramlar ve Model Kurma | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
4 | Literatür okuması | Doğrusal Programlama : Çözüm Kavramı | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
5 | Literatür okuması | Doğrusal Programlama : Duyarlılık Analizi | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
6 | Literatür okuması | Doğrusal Programlama : Simplex Yöntemi ve Dualite | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
7 | Literatür okuması | Tamsayılı Doğrusal Programlama: Model Kurma | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuması | 0 – 1 Programlama : Model Kurma | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
10 | Literatür okuması | Veri Zarflama Analizi | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
11 | Literatür okuması | Markov Analizi | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
12 | Literatür okuması | Tahmin Yöntemleri | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
13 | Literatür okuması | Karar Analizi : Belirsizlik Altında Karar | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
14 | Literatür okuması | Karar Analizi : Risk Altında Karar | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
15 | Literatür okuması | Proje Yönetimine Giriş | Anlatım, uygulama-alıştırma, takım/grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Çelikbilek, Y. (2018). Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri -Açıklamalı ve Karşılaştırmalı Sağlık Bilimleri Uygulamaları. Nobel Akademik Yayıncılık. |
Özcan, Y. (2013). Sağlık Kurumları Yönetiminde Sayısal Yöntemler–Teknikler ve Uygulamalar. Çevirenler: Şahin Kavuncubaşı ve Selami Yıldırım. Siyasal Kitabevi. |
Timor, M. (2010). Yöneylem araştırması. Türkmen Kitabevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
||||||
2 |
List the main features of communication in items.
|
||||||
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
||||||
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
||||||
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
||||||
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
||||||
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
||||||
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |