TR EN

COMMUNICATION AND ETHICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YEM317 COMMUNICATION AND ETHICS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Etik kavramının anlamını, tarihsel süreçte nasıl ele alındığını öğretmek ve iletişim alanında karşılaşabilecekleri durumlara karşı etik değerlerin benimsenmiş olmasını sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Yazılı ve görsel medyanın etik kuralları, tarihsel süreç içerisinde etik kavramı, etik-ahlak kavramlarının karşılıklı ele alınması, sosyal medya ve etik değerlerden oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Etik ve ahlak kavramlarını tanımlayabilme
Basın ve medyada sansür ve otosansürü açıklayabilme
Ulusal ve uluslararası medya kuruluşlarının ürettiği içerikleri etik değerler bağlamında analiz edebilme
Etik kavramı çerçevesinde basın özgürlüğünü tartışabilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Etik kelimesinin kökeni, anlamı ve ortaya çıkışı. Anlatım
2 Literatür Tarama Etik ve ahlak kavramları üzerine yapılmış olan tartışmaların ele alınışı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama Medyanın işlevleri Anlatım
4 Literatür Tarama Medyanın işlevleri bağlamında etik değerlerin uygulanış biçimleri ve bu değerlerin sorgulanması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama Medyada yaşanan etik sorunlar Anlatım, Tartışma, Örneklerden Yararlanma
6 Literatür Tarama Özel yaşama müdahale ve mahremiyet Anlatım, Tartışma, Örneklerden Yararlanma
7 Literatür Tarama Medyada şiddet içerikleri Anlatım, Tartışma, Örneklerden Yararlanma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Genel Tekrar Anlatım, Tartışma, Örneklerden Yararlanma
10 Literatür Tarama “Etik” medyanın önündeki engeller Anlatım, Tartışma, Örneklerden Yararlanma
11 Literatür Tarama Medyanın ekonomik ve politik kaygısı Anlatım, Tartışma, Örneklerden Yararlanma
12 Literatür Tarama Tekelleşme – Mülkiyet ilişkisi ve reyting kaygısı Anlatım, Tartışma, Örneklerden Yararlanma
13 Literatür Tarama Osmanlı’da ve Cumhuriyetin ilk yıllarında basın etiği Anlatım, Tartışma, Örneklerden Yararlanma
14 Literatür Tarama Çok partili dönemde basın etiği Anlatım, Tartışma, Örneklerden Yararlanma
15 Literatür Tarama Günümüz Türkiye’sinde basın ve medyada etik değerlerin uygulanış biçimleri Anlatım, Tartışma, Örneklerden Yararlanma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Özgen M. (2005). Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Mesleki Örgütler Bağlamında Basın Etiği ve Uygulamanın Tarihçesi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
Erol G. (2012). İletişim ve Etik. İstanbul: Hiperlink Yayınevi
Kuçuradi I. (2006). Etik. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu
Belsey A., Chadwick R. (2011). Medya ve Gazetecilikte Etik Sorunlar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
2
List the main features of communication in items.
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 30 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 133
Total Workload of the Course Unit 133
Workload (h) / 25.5 5,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0