TR EN

MEDIA AND CULTURE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTS434 MEDIA AND CULTURE 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders, medya ve kültür ilişkisini kültürün tarihsel süreci ve medya türleri kapsamında öğrenciye aktarmayı hedeflemektedir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini medya ve kültüre ait temel kavramlar, kültürün tarihsel süreçteki gelişimi, medya türleri ve kültür ilişkisine ait kavramlar oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Uluslararası iletişim ile ilgili temel kavramları tanır ve bu kavramlar hakkında en az 3 örnek verebilir.
Uluslararası iletişimi 21. yüzyılın en önemli medya mecralarından olan yeni medya ile ilişkilendirerek mevcut sistem hakkında yorum yapabilir.
Özelleştirme ve serbestleştirme politikalarını medya şirketleri ekseninde inceleyebilir.
Uluslararası iletişim şirketlerini kültür emperyalizmi üzerinden değerlendirebilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş Tanışma ve kültür kavramını tartışmak Anlatım, Soru-Cevap
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Alt kültür, yüksek kültür, popüler kültür Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Toplumda kültür algısı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültür endüstrileşmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültürel dönüşüm Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve kültür ilişkisi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültürün sunum alanı olarak medya Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültür-sanat ve medya Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Görsel kültür Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yazılı kültür Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültür ve toplumsal hafıza Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültür üretim mekanları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sergiler, konserler, sinema, tiyatro, müze Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Genel değerlendirme Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Taş, O. (2017). İletişim, Medya ve Kültür: Anahtar Kavramlar. Ankara: Ütopya Yayınları
Morley, K. (2011). Kimlik Mekanları: Küresel Medya, Elektronik Ortamlar ve Kültürel Sınırlar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Stevenson, N. (2008). Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. Ankara: Ütopya Yayınevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
4
2
List the main features of communication in items.
5
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
3
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
5
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
5
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 2 26
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0