Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDE420 | SUFI LITERATURE | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. SARP BAĞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı öğrenciye tasavvufa yönelik kavramları, tasavvufun ortaya çıkışı dönemindeki sosyo-kültürel alt yapıyı kavratmaktır. Dersin sonunda öğrencinin tasavvuf edebiyatı ürünlerini diğer halk edebiyatı türlerinden ayırt etmesi, diğer türlerle karşılaştırması hedeflenmektedir. |
Contents of the Course Unit: | Tekke-Tasavvuf edebiyatının sosyal ve kültürel zemini, Tasavvuf edebiyatının tarihî gelişimi, kaynakları, tarikatlar, bu edebiyatın önemli temsilcileri ve ürünlerini içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Tasavvuf edebiyatı kaynaklarını ve onlardan yararlanma ölçütlerini listeler. |
Tasavvuf edebiyatının toplumsal değişim ve dönüşümlerle ilişkisini çözümler. |
Tekke, tarikat ve tasavvuf kavramları arasındaki ilişkileri keşfeder. |
Tasavvuf edebiyatının yüzyıllar içindeki gelişimini ve temsilcilerini açıklar. |
Tasavvuf edebiyatı metinlerini analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama | Türk tekke ve tasavvuf edebiyatının ana hatları, genel kavramlar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Literatür tarama | Tasavvuf nedir? Tasavvufun kökeni, kaynakları ve tasavvuf teorileri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Literatür tarama | Tasavvufun kurumsallaşması ve yayılması | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Literatür tarama | Tarikatlar ve Anadolu’da tasavvuf akımları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Literatür tarama | Tarikatlar ve Anadolu’da tasavvuf akımları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Literatür tarama | XII. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Literatür tarama | XIII. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | XIV. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Literatür tarama | XV. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Literatür tarama | XVI. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Literatür tarama | XVII. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Literatür tarama | XVIII. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Literatür tarama | XIX. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Literatür tarama | XX. yüzyıl tasavvuf edebiyatı, önemli şahsiyetlerin hayatı ve eserleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Güzel, A. (2009), Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı, İstanbul: Akçağ Yay. |
Kara, M. (2016), Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, İstanbul: Dergâh Yay. |
Köprülü, F. (2013), Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, İstanbul: Akçağ Yay. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
|
||||||
2 |
List the main features of communication in items.
|
||||||
3 |
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
|
||||||
2 |
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
|
||||||
3 |
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
|
||||||
2 |
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
|
||||||
2 |
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
|
||||||
3 |
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use communication techniques in the right place, environment and time.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 6 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 124 |
Total Workload of the Course Unit | 124 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |