TR EN

MEDIA ECONOMICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTS347 MEDIA ECONOMICS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı öğrenciye medya sektörünün temel dinamiklerini ekonomi perspektifinden ele alarak, medya endüstrisinin gelişimi ve günümüzdeki yansımalarını aktarmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini medya ekonomisinin tarihsel gelişimi, medya endüstrisinin devletle olan ilişkisi ve küreselleşme çağında medya endüstrisinin geldiği nokta gibi medya ekonomisine ait temel değerlendirmeler oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ekonomiye ait temel kavramları tanır ve medya ekonomisi bağlamında yorumlar.
Medyanın hem devletle olan ilişkisini hem de küreselleşme çağında yaşadığı dönüşümü tartışır.
Medya endüstri yapısını medya türlerine göre ilişkilendirebilir.
Medya endüstrisine dair güncel örnekleri değerlendirerek medyanın ekonomik yapısı hakkında genel bir hükme varabilir.
Medyanın ekonomi politik yapısının oluşumunda etkili olan başat faktörleri açıklayabilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş Tanışma ve dersin işleyişi hakkında bilgilendirme Anlatım
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Ekonomi kavramının kısa tarihi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve Ürün Türleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ekonomisinin gelişimi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ekonomisinin gelişimi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve devlet ilişkileri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve tekelleşme. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve Piyasa türleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medyada rekabet. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve küreselleşme. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve küreselleşme. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Sunuma hazırlık Öğrenci sunumları. Öğrenci Sunumları ve Sunumların Değerlendirilmesi
14 Sunuma hazırlık Öğrenci sunumları. Öğrenci Sunumları ve Sunumların Değerlendirilmesi
15 - Genel değerlendirme Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Baytar, O. (2013). Teorik ve Pratik Açıdan Medya Ekonomisine Bakış. Konya : Çizgi Yayınları
Kuyucu, M. (2012). Türkiye'de Medya Ekonomisi. İstanbul: Esen Kitap
Sönmez, A. (2000). Medya Ekonomisi ve Türkiye Örneği. İstanbul: Boyut Yayın Grubu

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
5
2
List the main features of communication in items.
4
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
4
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
4
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
5
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
5
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
4
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 2 26
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0