TR EN

CONCEPTS IN DEMOCRACY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SKY315 CONCEPTS IN DEMOCRACY 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; sosyolojik olgunun göreceli ağırlığı bağlamında siyaset biliminin ve modern toplumların temel konularını demokrasi kavramı ışığında karşılaştırmalı bir perspektiften analiz etmeye yarayacak bilgi ve kuramsal altyapıyı sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği Modern devletin ortaya çıkışı, hükümet sistemi, siyasal sistem, demokrasi ve demokrasi kuramları gibi konulardan oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Demokrasinin temel ilkelerini ve niteliklerini açıklar. (Explain)
Modern demokrasi kuramları ile öncü demokrasi kuramları arasında ilişki kurar. (Relate)
Demokrasi kuramlarını karşılaştırır. (Compare)
Demokrasi kuramlarının bilgisini kullanarak, demokrasinin genel ilkelerini yorumlar. (Interpret)
Modern demokrasi kuramlarını tanımlar. (Identify)
Demokrasi kuramlarını tarihi ve siyasi perspektiften kategorize eder. (Catogarize)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin Tanıtılması ve İçeriğinin Öğrencilerle Paylaşılması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitaptan ilgili bölümün okunması Siyasal Kavramı Üzerine: Siyaset Sosyolojisi, Siyaset ve Sosyoloji Farklılığı Eleştirel Sosyoloji, Bilim ve Siyasetin Ayrılığı: Weber Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitaptan ilgili bölümün okunması Siyasetin Sosyolojik Analizi: Modern Devletin Doğuşu, Siyasal Sistem ve Sistem Analizi, Hükümet Sistemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitaptan ilgili bölümün okunması Tarihsel Sosyoloji: Dünya Sistemi ve Wallerstein, Farklı Güzergâhlar, Doğu Despotizmi Devrimlerin Sosyolojisi, Avrupa’nın Kavram Haritası Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitaptan ilgili bölümün okunması Modern Devlette Demokrasinin Kökenleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitaptan ilgili bölümün okunması Modern Topluma Demokratik Geçiş-I: İngiltere (Püriten Devrim) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitaptan ilgili bölümün okunması Modern Topluma Demokratik Geçiş-I: İngiltere (Püriten Devrim) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitaptan ilgili bölümün okunması Modern Topluma Demokratik Geçiş-II: Fransa'da Evrim ve Devrim Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitaptan ilgili bölümün okunması Modern Topluma Demokratik Geçiş-II: Fransa'da Evrim ve Devrim Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitaptan ilgili bölümün okunması Modern Topluma Demokratik Geçiş-III: Amerikan İç Savaşı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitaptan ilgili bölümün okunması Modern dünyaya geçişin üçüncü yolu Demokrasi ve İktidar ilişkisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitaptan ilgili bölümün okunması Modern Demokrasi Kuramları: Liberal Demokrasi, Sosyal Demokrasi, Seçkinci Demokrasi-Ekonomik Demokrasi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, İnceleme
14 Kitaptan ilgili bölümün okunması Modern Demokrasi Kuramları: Çoğulcu Demokrasi, Katılımcı Demokrasi, Radikal Demokrasi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, İnceleme
15 Kitaptan ilgili bölümün okunması Genel Değerlendirme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, İnceleme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Barringhton Moore (2018). Diktatörlüğün ve Demokrasinin Toplumsal Kökenleri Çağdaş Dünyanın Yaratılmasında Soylunun ve Köylünün Rolü, 2. baskı, iSTANBUL: İmge Kitapevi
Vergin, N. (2021). Siyasetin Sosyolojisi, İstanbul: Doğan Kitap
Schmidt, M.G. (2002). Demokrasi Kuramlarına Giriş, (çev. Köktaş E.) Vadi Yayınları.
Dahl, R. A. (2000). On Democracy, New Heaven: Yale University Press

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
2
List the main features of communication in items.
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0