Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ILT458 |
INTERNAL CONTROL AND RISK MANAGEMENT ON LOGISTICS |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
İç kontrol ve risk yönetimi konusundaki farkındalığın artırılmasını, işletmenin yapısı ve faaliyetlerinin analiz edilmesini, makul güvence sağlayacak bir iç kontrol sisteminin kurulmasını, geliştirilmesini ve değerlendirilmesini sağlamak |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriği: İç Kontrol, Risk Yönetimi, Suiistimal ve Kurumsal Yönetim konularını kapsamakla birlikte risk yönetimi ve yönetişim süreçlerinin etkiliğini değerlendirme fonksiyonları açıklamak |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Kontrol, iç kontrol ve denetim kavramlarını öğrenmek |
COSO Kontrol modeli hakkında bilgi sahibi olmak |
İç denetçinin görev ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibi olmak |
İç Kontrol ve İç Denetimi ilişkisini öğrenmek |
Uluslararası iç denetim standartlarını ve bu standartlar çerçevesinde iç denetim faaliyetinin yürütülmesi konusunda bilgi sahibi olmak |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
KİTAP OKUMA |
İç Kontrol Kavramı ve İç Kontrolün Temelleri: COSO Çerçevesi |
YÜZ YÜZE ANLATIM SORU-CEVAP |
2 |
KİTAP OKUMA |
İç Kontrol Modelleri ve Uygulamaları I |
YÜZ YÜZE ANLATIM SORU-CEVA |
3 |
KİTAP OKUMA |
İç Kontrol Modelleri ve Uygulamaları II |
YÜZ YÜZE ANLATIM SORU-CEVA |
4 |
KİTAP OKUMA |
Suiistimal Teorisi ve Uygulamaları I |
YÜZ YÜZE ANLATIM SORU-CEVA |
5 |
KİTAP OKUMA |
Suiistimal Teorisi ve Uygulamaları II |
YÜZ YÜZE ANLATIM SORU-CEVA |
6 |
KİTAP OKUMA |
Kurumsal Yönetişim ve En iyi Uygulamalar |
YÜZ YÜZE ANLATIM SORU-CEVA |
7 |
KİTAP OKUMA |
İç Kontrol ve Etik İlişkisi |
YÜZ YÜZE ANLATIM SORU-CEVA |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
KİTAP OKUMA |
İç Kontrolün Yürütülmesi |
YÜZ YÜZE ANLATIM SORU-CEVA |
10 |
KİTAP OKUMA |
Kurumsal Risk Yönetimi Çerçevesi |
YÜZ YÜZE ANLATIM SORU-CEVA |
11 |
KİTAP OKUMA |
Finansal Risk Yönetimi |
YÜZ YÜZE ANLATIM SORU-CEVA |
12 |
KİTAP OKUMA |
Riskin Belirlenmesi ve Derecelendirilmesi, Risk Değerlendirme Teknikleri |
YÜZ YÜZE ANLATIM SORU-CEVA |
13 |
KİTAP OKUMA |
Riskin Kontrolü: Önleyici, Tespit edici ve Düzeltici Kontroller |
YÜZ YÜZE ANLATIM SORU-CEVA |
14 |
KİTAP OKUMA |
İç Kontrol ve Risk Yönetimi Uygulamaları |
YÜZ YÜZE ANLATIM SORU-CEVA |
15 |
KİTAP OKUMA |
Genel Tekrar |
YÜZ YÜZE ANLATIM SORU-CEVA |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
BÜTÜNLEŞİK YAKLAŞIMLA KOBİLERDE RİSK TEMELLİ İÇ KONTROL Editör: GANİTE KURT, TUĞBA UÇMA UYSAL |
COSO İç Kontrol Bütünleşik Çerçeve Çeviri Editörü: Nuran Cömert, TİDE Yayınları |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Explain business functions and processes based on current scientific sources.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Solve individual and organizational problems in business life.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Use the information and communication technology software and equipment required for business.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
3 |
39 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
4 |
28 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
41 |
0 |
126 |
|
Total Workload of the Course Unit |
126 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|