Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
AVM415 | AIR LOGISTICS AND TRANSPORTATION OF DANGEROUS GOODS | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste öğrencilere havayolu ve ulaştırma sistemleri ile ilgili kavramların ve ilişkilerin aktarılması, hava taşımacılığının gelişim süreci ve yapısı, hava taşımacılığının ekonomik ve sosyal etkileri ve yararlarının öğretilmesi yoluyla süreçlerle ilgili hakimiyetin sağlanması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği hava taşımacılığının yapısı, hava taşımacılığının ekonomik ve sosyal etkileri ve yararları; hava ulaştırmasının unsurları konularını kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Uluslararası havayolu taşımacılığı sektörü hakkında temel bilgileri hatırlar. |
Genel havacılık ve havayolu taşımacılığını tanımlar ve havayolu pazarını ve özelliklerini bilir. |
Havayolu taşımacılığında ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeleri tanır. |
Kargo taşımacılığını ve temel taşımacılık kural ve işaretlemelerini tanır. |
Havayolu taşımacılığı sektörünü stratejik yönetim ilkelerini analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap Okuma | Havayolu Taşımacılığına Giriş | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
2 | Kitap Okuma | Havayolu Taşımacılığına Giriş 2 | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
3 | Kitap Okuma | Havayolu Taşımacılığı Terminolojisi | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
4 | Kitap Okuma | Uluslararası Hava Yolu Kargo Taşımacılığının Yasal Çerçevesi, Hava Yolu Kargo Taşımacılığında Uluslararası Örgütler | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
5 | Kitap Okuma | Havayolu Kargo Taşımacılığı, Havayolu Kargo Pazar Yapısı, Hava Kargo Fiyatlarını Etkileyen Faktörler, Havayolu Kargo Taşımacılığı Fiyat Çeşitleri | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
6 | Kitap Okuma | Havayolu Kargo Taşımacılığı Kargo Tipleri | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
7 | Kitap Okuma | Havayolu Kargo Taşımacılığı Kargo Tipleri 2 | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma | Kargo Taşıma Üniteleri | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
10 | Kitap Okuma | Kargo Taşıma Üniteleri 2 | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
11 | Kitap Okuma | Uçak Çeşitleri | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
12 | Kitap Okuma | Uçak Çeşitleri 2 | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
13 | Kitap Okuma | Havaalanlarında Yer Hizmetleri | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
14 | Kitap Okuma | Havaalanlarında Yer Hizmetleri 2 | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
15 | Kitap Okuma | Genel Tekrar | Anlatım, soru-cevap yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Servet Başol, "Havayolu Lojistik Yönetimi", Ekin Basım Yayın |
Aviation Logistics - The Dynamic Partnership of Air Freight and Supply Chain (Michael Sales) |
Introduction to Air Transport Economics - From Theory to Applications (Vasigh, Fleming, Tacker) |
Recommendations on the Transport of Dangerous Goods - Model Regulations Volume 1 (United Nations) |
echnical Instructions for the Safe Transport of Dangerous Goods by Air (International Civil Aviation Organization) |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
|
||||||
2 |
Explain business functions and processes based on current scientific sources.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
|
||||||
2 |
Solve individual and organizational problems in business life.
|
||||||
3 |
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
|
||||||
2 |
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
|
||||||
2 |
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
|
||||||
2 |
Use the information and communication technology software and equipment required for business.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
|
||||||
2 |
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 126 |
Total Workload of the Course Unit | 126 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |