TR EN

CAREER PLANNING IN AVIATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
AVM420 CAREER PLANNING IN AVIATION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Hava yolu sektöründe çalışmayı hedefleyen ve çalışanların geleceğe yönelik kariyerlerinin planlanması, eğitim, staj ve havacılık sektörüne uygun kişisel gelişimlerinin teşvik edilmesi, stratejik planlama teknikleri hakimiyetinde profesyonel kadroların kurulması ve yönetilmesini hedefler.
Contents of the Course Unit: Havacılık sektöründeki kariyer planlamanın tarihçesi ve önemi, meslek grupları ve yetkinlikleri, eğitim ve sınav kuruluşları, iş analizi, kadro ihtiyacı, roller, Sivil Havacılık personel planlaması, işe alma, seçim, eğitim ve geliştirme yöntemleri, staj koordinasyon, performans değerlendirme ve ücretlendirme, mülakat teknikleri, Sivil Havacılıkta koçluk, kariyer ve yetkinlik yönetimi, iş değerleme ve performans yönetimi, yetenek ilgi belirlenmesi, bireysel farklılıkların yönetimi, kariyer planlama dosyası, etik ve adaletli davranış, fuarlar, Türkiye’de havacılık eğitimleri sorun ve çözümleri dersin içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Havacılık sektörü kariyer planlaması bileşenleri ve yönetimini tanımlar.
Havacılıkta iş gücü ihtiyacı ve havacılık meslek grupları hakkında değerlendirme yapar.
Havacılık kadrolarının yetkinlik ve yeterlilikleri bakımından analiz eder.
Havacılık fuarlarını planlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Havacılık sektörü kariyer planlaması ve yönetiminin önemi Sunum
2 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Havacılıkta iş gücü ihtiyacı ve havacılık meslek grupları Sunum
3 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Havacılık kadrolarının yetkinlik ve yeterlilikleri Sunum
4 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Havacılık eğitim ve sınav kuruluşları, sertifikasyon gereklilikleri Sunum
5 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama İş analizi, roller, işe alma, seçim ve mülakat teknikleri Sunum
6 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Sivil havacılık personel planlaması ve staj koordinasyon Sunum
7 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Performans değerlendirme ve eğitim ihtiyacı belirleme Sunum
8 - ARA SINAV -
9 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Performans değerlendirme ve eğitim ihtiyacı belirleme Sunum
10 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Yetenek yönetimi ve bireysel farklılıkların yönetimi Sunum
11 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Kariyer planlama dosyası Sunum
12 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Etik ve ahlaklı davranış modelleri Sunum
13 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Türkiye’de havacılık eğitimleri, sorun ve çözümleri Sunum
14 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Kariyer pllanlama aşamaları ve rotasyon Sunum
15 Tez inceleme, kitap okuma, sunum hazırlama Havacılık eğitim ve kariyer fuarları Sunum
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

National Research Council. (1997). Taking flight: Education and training for aviation careers. National Academies Press.
http://www.sgairport.com/kurumsal/insan-kaynaklari/heasta-kariyer
http://acikarsiv.ankara.edu.tr/browse/335/
http://web.shgm.gov.tr/tr/arama?searchkey=kariyer+planlama

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
2
Explain business functions and processes based on current scientific sources.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
2
Solve individual and organizational problems in business life.
3
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
2
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
2
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
2
Use the information and communication technology software and equipment required for business.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
2
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 15 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 13 26
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0