Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
AVM421 | HUMAN FACTOR IN AVIATION | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı havacılık sektöründe insan kaynaklı hataları sıralayarak, uçuşların güvenli, emniyetli gerçekleşmesini sağlamak ve bu konulara dikkat çekerek öğrencilere bu konular hakkında çözüm odaklı bir bakış kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | İnsan Faktörleri, İnsan Faktörlerinin Göz Önünde Bulundurulma İhtiyacı, İnsan Faktörlerine Atfedilebilir Hadiseler, Murphy Yasası, İletişim; Ekip İçi ve Ekipler Arasındaki İletişim, İnsan Hatası; Hata Modelleri ve Teorileri, Hatalardan Ortaya Çıkan Sonuçlar, Kaçınma ve Yönetim Hataları gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İnsan performansını etkileyen faktörleri tanımlar. |
Havacılık emniyetine etkileyen faktörleri açıklar. |
İş yerindeki insan faktörlerinden kaynaklı potansiyel tehlikeleri açıklar. |
Sosyal psikolojiyi etkileyen faktörleri açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap Okuma | Açılış&Tanışma&Ders İçeriğinin Tanıtılması | Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma |
2 | Kitap Okuma | İnsan Faktörleri, İnsan Faktörlerinin Göz Önünde Bulundurulma İhtiyacı | Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma |
3 | Kitap Okuma | İnsan Faktörlerine Atfedilebilir Hadiseler, Murphy Yasası | Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma |
4 | Kitap Okuma | İnsan Performansı Ve Sınırlamalar; Görme, İşitme, Bilgi İşlem, Dikkat ve Algı, Hafıza, Kapalı Mekân Korkusu ve Fiziki Erişim | Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma |
5 | Kitap Okuma | Sosyal Psikoloji; Sorumluluk, Motivasyon ve Motivasyon Kaybı, Yaş Baskısı, Kültür Sorunları, Ekip Çalışması, Yönetim Gözetim ve Liderlik. | Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma |
6 | Kitap Okuma | Performansa Etki Eden Faktörler; Zindelik ve Sağlık, Stres: Ailevi ve İşe Bağlı Olarak Stres, Zaman Baskısı Ve Çalışmanın Tamamlanma Süresi İle İlgili Baskılar | Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma |
7 | Kitap Okuma | İş Yükü: Az Yükleme ve Aşırı Yükleme, Uyku ve Aşırı Yorgunluk, Vardiyalı Çalışma, Alkol, İlaç ve Uyuşturucu Madde Kullanımı | Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma | İş Yükü: Az Yükleme ve Aşırı Yükleme, Uyku ve Aşırı Yorgunluk, Vardiyalı Çalışma, Alkol, İlaç ve Uyuşturucu Madde Kullanımı | Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma |
10 | Kitap Okuma | Fiziksel Çevre; Gürültü ve Duman, Aydınlatma, İklim ve Sıcaklık, Hareket ve Titreşim, Çalışma Ortamı | Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma |
11 | Kitap Okuma | Görevler; Fiziki Çalışma, Tekrarlanan Görevler | Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma |
12 | Kitap Okuma | İletişim; Ekip İçi ve Ekipler Arasındaki İletişim 1 | Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma |
13 | Kitap Okuma | İletişim; Ekip İçi ve Ekipler Arasındaki İletişim 2 | Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma |
14 | Kitap Okuma | İnsan Hatası; Hata Modelleri ve Teorileri, Hatalardan Ortaya Çıkan Sonuçlar, Kaçınma ve Yönetim Hataları | Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma |
15 | Kitap Okuma | İş Yerindeki Tehlikeler; Tehlikelerin Fark Edilmesi ve Tehlikelerden Kaçınılması, Acil Durumlar ile Başa Çıkabilmek | Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
TTS Module-9 Human Factors |
ICAT Module-9 Human Factors |
Salas, E., Maurino, D., & Curtis, M. (2010). Human factors in aviation: an overview. Human factors in aviation, 3-19. |
Martinussen, M., & Hunter, D. R. (2017). Aviation psychology and human factors. CRC Press. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
|
||||||
2 |
Explain business functions and processes based on current scientific sources.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
|
||||||
2 |
Solve individual and organizational problems in business life.
|
||||||
3 |
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
|
||||||
2 |
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
|
||||||
2 |
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
|
||||||
2 |
Use the information and communication technology software and equipment required for business.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
|
||||||
2 |
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 127 |
Total Workload of the Course Unit | 127 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |