TR EN

HUMAN FACTOR IN AVIATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
AVM421 HUMAN FACTOR IN AVIATION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı havacılık sektöründe insan kaynaklı hataları sıralayarak, uçuşların güvenli, emniyetli gerçekleşmesini sağlamak ve bu konulara dikkat çekerek öğrencilere bu konular hakkında çözüm odaklı bir bakış kazandırmayı amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: İnsan Faktörleri, İnsan Faktörlerinin Göz Önünde Bulundurulma İhtiyacı, İnsan Faktörlerine Atfedilebilir Hadiseler, Murphy Yasası, İletişim; Ekip İçi ve Ekipler Arasındaki İletişim, İnsan Hatası; Hata Modelleri ve Teorileri, Hatalardan Ortaya Çıkan Sonuçlar, Kaçınma ve Yönetim Hataları gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İnsan performansını etkileyen faktörleri tanımlar.
Havacılık emniyetine etkileyen faktörleri açıklar.
İş yerindeki insan faktörlerinden kaynaklı potansiyel tehlikeleri açıklar.
Sosyal psikolojiyi etkileyen faktörleri açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma Açılış&Tanışma&Ders İçeriğinin Tanıtılması Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
2 Kitap Okuma İnsan Faktörleri, İnsan Faktörlerinin Göz Önünde Bulundurulma İhtiyacı Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
3 Kitap Okuma İnsan Faktörlerine Atfedilebilir Hadiseler, Murphy Yasası Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
4 Kitap Okuma İnsan Performansı Ve Sınırlamalar; Görme, İşitme, Bilgi İşlem, Dikkat ve Algı, Hafıza, Kapalı Mekân Korkusu ve Fiziki Erişim Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
5 Kitap Okuma Sosyal Psikoloji; Sorumluluk, Motivasyon ve Motivasyon Kaybı, Yaş Baskısı, Kültür Sorunları, Ekip Çalışması, Yönetim Gözetim ve Liderlik. Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
6 Kitap Okuma Performansa Etki Eden Faktörler; Zindelik ve Sağlık, Stres: Ailevi ve İşe Bağlı Olarak Stres, Zaman Baskısı Ve Çalışmanın Tamamlanma Süresi İle İlgili Baskılar Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
7 Kitap Okuma İş Yükü: Az Yükleme ve Aşırı Yükleme, Uyku ve Aşırı Yorgunluk, Vardiyalı Çalışma, Alkol, İlaç ve Uyuşturucu Madde Kullanımı Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma İş Yükü: Az Yükleme ve Aşırı Yükleme, Uyku ve Aşırı Yorgunluk, Vardiyalı Çalışma, Alkol, İlaç ve Uyuşturucu Madde Kullanımı Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
10 Kitap Okuma Fiziksel Çevre; Gürültü ve Duman, Aydınlatma, İklim ve Sıcaklık, Hareket ve Titreşim, Çalışma Ortamı Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
11 Kitap Okuma Görevler; Fiziki Çalışma, Tekrarlanan Görevler Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
12 Kitap Okuma İletişim; Ekip İçi ve Ekipler Arasındaki İletişim 1 Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
13 Kitap Okuma İletişim; Ekip İçi ve Ekipler Arasındaki İletişim 2 Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
14 Kitap Okuma İnsan Hatası; Hata Modelleri ve Teorileri, Hatalardan Ortaya Çıkan Sonuçlar, Kaçınma ve Yönetim Hataları Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
15 Kitap Okuma İş Yerindeki Tehlikeler; Tehlikelerin Fark Edilmesi ve Tehlikelerden Kaçınılması, Acil Durumlar ile Başa Çıkabilmek Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

TTS Module-9 Human Factors
ICAT Module-9 Human Factors
Salas, E., Maurino, D., & Curtis, M. (2010). Human factors in aviation: an overview. Human factors in aviation, 3-19.
Martinussen, M., & Hunter, D. R. (2017). Aviation psychology and human factors. CRC Press.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
2
Explain business functions and processes based on current scientific sources.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
2
Solve individual and organizational problems in business life.
3
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
2
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
2
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
2
Use the information and communication technology software and equipment required for business.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
2
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 15 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 13 26
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0