Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
BUS432 |
FOREIGN TRADE AND EXCHANGE LEGISLATION |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı, Kambiyo İşlemleri ve Dış Ticaret İşlemleri hakkında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanabilme ve Türkiye’deki dış ticaret uygulamalarını ve Türkiye’nin dış ticaret mevzuatının son durumunu analiz edebilme yetisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği, Kambiyo ve Dış ticaret kavramları, dış ticaret politika ve stratejileri, dış ticarette finansman, Uluslararası teslim ve ödeme şekilleri, dış ticaret işlemleri, dış ticarette kullanılan belgeler, dış ticarette gümrük işlemleri, dış ticarette teşvik uygulamaları konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Finans sektörü ve reel sektörde dış ticaret ile ilgili bölümlerde uygulama yapar |
Uluslararası alandaki ticari gelişmeleri edindiği bilgiler ile yorumlar. |
İş hayatında gerekli çağdaş analiz tekniklerini ve hesaplama yöntemlerini kullanır. |
İş hayatında gerekli çağdaş analiz tekniklerini ve hesaplama yöntemlerini kullanır.
Türk dış ticaret politikasını tarihsel gelişim süreci içinde analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Kambiyo ve Dış ticarete giriş ve temel kavramlar |
Ders anlatım ve tartışma |
2 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Dış ticaret politikası ve dış ticaret stratejileri |
Ders anlatım ve tartışma |
3 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Döviz piyasası ve ödemeler bilançosu |
Ders anlatım ve tartışma |
4 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Kambiyo Mevzuatı |
Ders anlatım ve tartışma |
5 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
İthalat İşlemleri |
Ders anlatım ve tartışma |
6 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
İhracat İşlemleri |
Ders anlatım ve tartışma |
7 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
İthalat ve İhracat Mevzuatı |
Ders anlatım ve tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Dış Ticarette Kullanılan Belgeler |
Ders anlatım ve tartışma |
10 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Dış Ticareti Destekleyen Kurumlar |
Ders anlatım ve tartışma |
11 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Uluslararası Ödeme Şekilleri |
Ders anlatım ve tartışma |
12 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Uluslararası Ödeme Şekilleri |
Ders anlatım ve tartışma |
13 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Uluslararası Teslim Şekilleri |
Ders anlatım ve tartışma |
14 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Uluslararası Teslim Şekilleri |
Ders anlatım ve tartışma |
15 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Dış Ticarette Finansman Yöntemleri |
Ders anlatım ve tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Turhan, N. (2010). Dış ticaret ve akreditifli işlemlerin uluslararası uygulamaları kılavuzu. Adalet Yayınevi. |
Yılmazer, M., Onay, M. (2015), İthalat ve İhracat Yönetimi, Nobel Akademik Yayıncılık, 2.Basım |
Gürsoy, Y. (2010). Dış ticaret işlemleri yönetimi. Ekin Basım Yayın Dağıtım. |
Cook, T., Alston, R., & Raia, K. (2012). Mastering Import and export management. Amacom. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Explain business functions and processes based on current scientific sources.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Solve individual and organizational problems in business life.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Use the information and communication technology software and equipment required for business.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
12 |
2 |
24 |
Ödev |
9 |
1 |
9 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
53 |
0 |
125 |
|
Total Workload of the Course Unit |
125 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|