TR EN

NEUROPSYCHOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSY445 NEUROPSYCHOLOGY 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı psikoloji bölümü öğrencilerine 1 dönem boyunca; beynin yapısı, işleyişi ve davranışa etkisi, psikopatoloji ve beyin işlevleri hakkında temel niteliğindeki bilgilerin öğretilmesidir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği psikoloji öğrencilerine bir dönem boyunca anlatılacak olan; Davranışın Nöropsikolojik Kökenleri, Sinir Sistemi, Merkezi Sinir Sistemi, Periferik ve Otonom Sinir Sistemi, Beyin ve Beyindeki Temel Yapılar, Beyincik ve Omurilik Fonksiyonları ve Bozuklukları, Sempatik ve Parasempatik Sinir Sistemi, Antikolinerjik ve Kolinerjik Sistem, Davranışın Nöropsikolojik Temelleri, Nöron, Nöron Bölgeleri, Nöronal İletişim, Nöromediatörler, Serotonin, Noradrenalin, Dopamin, Asetilkolin, Gaba, Glisin, Nitrikoksit, Nöropeptidler, Endokrin Sistem- Nöropsikoloji İlişkisi konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Nöropsikolojinin temel kavramlarını açıklar. (explaine) (Bloom’s 3)
Beynin gelişimi, yapısı ve işlevlerini açıklar. (explaine) (Bloom’s 3)
Nöromediatörlerin aracı işlevlerini analiz eder. (analyze) (Bloom’s 4)
Endokrin sistem ve nöropsikoloji ilişkisini kurar. (relate) (Bloom’s 3)
Davranışın nöropsikolojik kökenlerini özetler. (summarize) (Bloom’s 5)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Davranışın Nöropsikolojik Kökenleri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
2 Literatür Okuma Sinir Sistemi, Merkezi Sinir Sistemi, Periferik ve Otonom Sinir Sistemi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
3 Literatür Okuma Beyin ve Beyindeki Temel Yapılar Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
4 Literatür Okuma Beyincik ve Omurilik Fonksiyonları ve Bozuklukları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
5 Literatür Okuma Sempatik ve Parasempatik Sinir Sistemi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
6 Literatür Okuma Antikolinerjik ve Kolinerjik Sistem Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
7 Literatür Okuma Davranışın Nöropsikolojik Temelleri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma Nöron, Nöron Bölgeleri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
10 Literatür Okuma Nöronal İletişim Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
11 Literatür Okuma Nöromediatörler Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
12 Literatür Okuma Serotonin, Noradrenalin, Dopamin Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
13 Literatür Okuma Asetilkolin, Gaba, Glisin, Nitrikoksit Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
14 Literatür Okuma Nöropeptidler Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
15 Literatür Okuma Endokrin Sistem- Nöropsikoloji İlişkisi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kumral, E. (2014). Klinik nöropsikoloji ve nöropsikiyatrik hastalıklar. Güneş Tıp Kitapevleri.
CARLSON, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji davranışın nörolojik temelleri. Nobel Akademik Yayıncılık.
GOETZ, C. G. (Ed.). (2007). Textbook of clinical neurology (Vol. 355). Elsevier Health Sciences.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
2
Explain business functions and processes based on current scientific sources.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
2
Solve individual and organizational problems in business life.
3
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
2
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
2
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
2
Use the information and communication technology software and equipment required for business.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
2
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0