TR EN

PUBLIC ECONOMICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ITR313 PUBLIC ECONOMICS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilere devletin gelir ve gider kalemlerinin içeriği ve tanımının, bütçe fazlası ve bütçe açığı kavramlarının ve maliye politikası pratiklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, kamu ekonomisine genel bakış, kamu ekonomisi disiplininin tarihsel ve analitik süreci, kamu kesiminin yapısı, bileşimi ve büyüklüğü, kamu giderleri, kamu gelirleri, piyasa ekonomisinin işleyiş modeli, ekonomide etkinlik ve adalet kavramları, kaynak ayrımında etkinlik, toplumsal fayda ve maliyetlerin ölçülmesi, piyasa aksaklıkları ve devletin rolü, devletin piyasa ekonomisine karışması, dışsallıklar, kamu malları teorisi, kamusal malları fiyatlama teorisi, doğal tekeller, regülasyon ve özelleştirme, ekonomide gelir dağılımı ve gelirin yeniden dağılımı politikaları, makro ekonomik istikrar, fayda-maliyet analizi, kamusal seçiş teorisi, ve vergilemede adalet ve etkinlik konularını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Piyasa ekonomisinde devletin rolünü farklı iktisadi okulların perspektifleriyle açıklar
Devletin gelir ve gider kalemlerini önemlilik düzeylerine göre sıralar
Dolaylı ve dolaysız vergi uygulamalarını farklı ülke ekonomileri üzerinden kıyaslar
Bütçe fazlası ve bütçe açığı hesaplamalarını verilen sayısal örnekler üzerinden inceler
Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin temel ekonomik göstergelere göre uyguladıkları kamu politikalarını analiz eder

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap okuma Kamu Ekonomisine Genel Bakış Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Kamu Ekonomisi Disiplininin Tarihsel ve Analitik Süreci Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Kamu Kesiminin Yapısı, Bileşimi ve Büyüklüğü; Kamu Giderleri; Kamu Gelirleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Piyasa Ekonomisinin İşleyiş Modeli, Ekonomide Etkinlik ve Adalet Kavramları; Kaynak Ayrımında Etkinlik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Toplumsal Fayda ve Maliyetlerin Ölçülmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Piyasa Aksaklıkları ve Devletin Rolü, Devletin Piyasa Ekonomisine Karışması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma Dışsallıklar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Kamu Malları Teorisi; Kamusal Malları Fiyatlama Teorisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Doğal Tekeller, Regülasyon ve Özelleştirme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma Ekonomide Gelir Dağılımı ve Gelirin Yeniden Dağılımı Politikaları; Makro Ekonomik İstikrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Fayda-Maliyet Analizi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma Kamusal Seçiş Teorisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma Vergilemede Adalet ve Etkinlik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Hindriks, J. and Myles, G. D. (2013). Intermediate Public Economics. Cambridge, Mass., United States: MIT Press Ltd.
Kaplow, L. (2010). The Theory of Taxation and Public Economics. New Jersey, United States: Princeton University Press.
Myles, G. D. (2004). Public Economics. Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
2
Explain business functions and processes based on current scientific sources.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
2
Solve individual and organizational problems in business life.
3
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
2
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
2
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
2
Use the information and communication technology software and equipment required for business.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
2
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0