Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
RTI305 |
İLETİŞİM UYGULAMALARI |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu ders; iletişim ve iletişim sürecinin önemini kavrayarak, iletişim sürecinde algı, ikna ve empati kavramlarının etkisini anlamak, kişilerarası iletişimi beceresi kazanmak ve örgütsel ilişkilerde etkili iletişim kurabilme stratejileri geliştirmeyi amaçlamaktadır |
Contents of the Course Unit: |
İletişimin temel olgu ve kavramlarını ve iletişim modellerinin neler olduğunun açıklanması, iletişimin yeri ve önemi, iletişim çatışmaları ve empati kavramlarının öğrenilmesi, medyada kitle iletişimi ve medyada iletişim uygulamalarının nasıl yapılacağının öğrenilmesi bu dersin içeriğini oluşturur. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İletişime ilişkin temel kavramlar çerçevesinde iletişim uygulamalarının ne olduğunu doğru bir şekilde tanımlar. |
Geçmiş iletişim uygulamaları doğrultusunda iletişim uygulamalarının sahip olması gereken özellikleri açıklar. |
İletişim yapısı ve temeline ilişkin bilgileri açıklar. |
İletişim uygulamalarına ilişkin faaliyetleri alan özelliklerine göre yorumlar. |
İkna edici iletişimin diğer iletişim türleri ile arasındaki farkı tartışır. |
İletişimin uygulamalarının en az 3 özelliğini mevcut bir iletişim programı ile açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür taraması |
Tanışma, ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme, Haftalık Ders Programının açıklanması: İzlence, Kaynakça. |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür taraması |
İletişim süreci ve iletişim süreci modelleri |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür taraması |
İletişim kavramı, özellikleri, türleri ve boyutları |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür taraması |
İletişim kuramları |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür taraması |
İletişimin medyadaki yeri ve önemi |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür taraması |
Kişilerarası iletişim ve sözlü iletişim |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür taraması |
Kişilerarası İletişim ve sözsüz iletişim |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür taraması |
İletişim psikolojisinin medyada kullanım alanları |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür taraması |
Kitle iletişiminde uygulama örneklerinin incelenmesi |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür taraması |
İkna ve iletişim çalışmalarının incelenmesi |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür taraması |
Siyasal iletişim ve kamu iletişimi uygulamalarının medyada kullanımı |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür taraması |
İletişim hukuku çalışmalarının medyadaki yeri |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür taraması |
İletişim sosyolojisinde iletişim kurma yöntemleri |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür taraması |
Kültürlerarası iletişim uygulamalarında iletişimin yeri |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
9 |
1 |
9 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
7 |
7 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
55 |
0 |
122 |
|
Total Workload of the Course Unit |
122 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|