Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RTI312 | PHOTOSHOP UYGULAMALARI | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders; öğrencilere dijital tasarım programlarından Adobe Photoshop’u temel düzeyde öğretmeyi ve bilgisayar ortamında reklam çalışmaları yapma becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriğini, Adobe Photoshop programının arayüzü, araçları ve bu araçların özellikleri, katman çalışmaları, dekupe işlemleri, degrade, arkaplan, maske ve filtre çalışmaları, fotoğraf düzenleme ve renk ayarlarına ilişkin çalışmalar, boyama ve yazı çalışmaları, özel efekt çalışmaları ve hareketli resim çalışmaları (yazı/resim animasyonları) oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Dijital ortamda tasarımı tanımlar. |
Photoshop yazılımının reklamlarda kullanımını açıklar. |
Katman çalışmalarını bir örnek üzerinde uygular. |
Fotoğraflarda gerçekleştirilen düzenlemeleri ayırt eder. |
Özel efektlerin kullanımını değerlendirir. |
Reklam tasarımlarını, grafik tasarım ilkelerine bağlı kalarak ve Adobe Photoshop programını kullanarak uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama | Tanışma, Ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme Haftalık ders programının açıklanması: İzlence Kaynakça | Anlatım, tartışma |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Adobe Photoshop programının arayüzü, araçları ve özellikleri | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Katman çalışmaları Dekupe, degrade, arkaplan, maske ve filtre çalışmaları | Anlatım, Proje uygulama |
4 | Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme | Fotoğrafta düzeltme, kırpma, rötuş, renk ve çözünürlük ayarlarına ilişkin çalışmalar | Anlatım, Proje uygulama |
5 | Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme | Boyama ve yazı çalışmaları | Proje uygulama |
6 | Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme | Fotoğrafta özel efekt çalışmaları | Proje uygulama |
7 | Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme | Liquify kullanımı | Anlatım, Proje uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Renkli baskı tanımlamaları | Anlatım, Soru-cevap yöntemi |
10 | Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme | Hareketli resim tasarımı (yazı ve resim animasyonu) | Proje uygulama |
11 | Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme | Pen aracı taktikleri | Anlatım, Proje uygulama |
12 | Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme | Pen aracı kullanarak reklam tasarlama | Proje uygulama |
13 | Konuyla ilgili örnekler inceleme | Sosyal medya banner - örnek uygulama | Anlatım, Tartışma, Proje uygulama |
14 | Konuyla ilgili örnekler inceleme | Web banner – örnek uygulama | Anlatım, Tartışma, Proje uygulama |
15 | Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme | Mock-up uygulamaları | Proje uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Bayar, Ö. M. (2012). Photoshop CS6 & CC, Kodlab. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
||||||
2 |
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
|
||||||
3 |
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
|
||||||
2 |
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
|
||||||
2 |
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
|
||||||
2 |
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
|
||||||
2 |
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
|
||||||
3 |
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
|
||||||
2 |
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
|
||||||
2 |
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 127 |
Total Workload of the Course Unit | 127 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |