TR EN

STRATEGIC ADVERTISING PLANNING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTI412 STRATEGIC ADVERTISING PLANNING 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders; stratejik reklam planlamasının nasıl gerçekleştirildiğine ilişkin bilgileri öğrencilere aktarmayı ve eleştirel reklam analizinin temel becerileri üzerine pratik edinmenin sağlanmasını amaçlar.
Contents of the Course Unit: Reklamcılık kavramı ve özellikleri, reklamın dünyada ve Türkiye’deki gelişim süreci, reklam türleri ve reklam mecraları, reklam analizleri, reklama yönelik araştırma yöntemleri, reklam şirketleri ve organizasyonel yapılanması, reklam kampanyası oluşum süreci, reklam kampanyasında yaratıcı süreç, reklamda görsel tasarım, reklamlar için medya planlaması, reklamların ölçümlenmesi, reklam planlaması örnekleri dersin içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Reklamda yaratıcı stratejinin bileşenlerini anlatır.
Geçmiş iletişim programlarından referans vererek gelecekte oluşturulacak olan iletişim programlarının sahip olması gereken özellikleri belirler.
Reklamda medya planlamasının önemini açıklar.
Yaratıcı konsept, mesaj, hedef kitle kavramları arasındaki ilişkiyi çözümler.
Reklamda etkili görsel tasarım için önemli olan unsurları listeler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Giriş: Dersin Amacı ve İçeriği Hakkında Genel Bilgi, Haftalık Ders Konuları Hakkında Bilgi Verme Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamın dünyada ve Türkiye’deki gelişim süreci Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam türleri ve reklam mecraları Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam analizleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklama yönelik araştırma yöntemleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam şirketleri ve organizasyonel yapılanması Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam kampanyası oluşum süreci Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam kampanyasında yaratıcı süreç Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yaratıcı Reklamda Kullanılan Stratejiler Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamda görsel tasarım Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamlar için medya planlaması Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamların ölçümlenmesi Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Stratejik reklam planlaması örnekleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Stratejik reklam planlaması örnekleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Elden, M., Yeygel, S. Ulukök, Ö. (2008). Şimdi Reklamlar. İletişim Yayınları.
Kaya, K., (2018) Sıradışı Reklam ve Pazarlama Stratejileri. Devrimekitap.
Sullivan, L.; Yaman, S.; Canan, G. (2018). Satan Reklam Yaratmak. MediaCat
Tosun, N. B.; Uraltaş, N. T.; Nas, A.; Özkaya, B.; Güdüm, S.; Ertürk, B.; Dönmez, M.; Çerçi, M.; Ülker, Y.; Cesur, D.; Varol, E.; Kiçir, İ. (2018). Reklam Yönetimi. Beta Yayınevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0