TR EN

ELEŞTİREL MEDYA OKURYAZARLIĞI PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTS374 ELEŞTİREL MEDYA OKURYAZARLIĞI 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, medya içeriklerine ilişkin temel bir eleştirel okuryazarlık becerisi ile farkındalık kazandırmak, medya içeriklerinin sosyal, kültürel ve ekonomi politiğiyle olan ilişkisini aktarmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini, eleştirel medya okuryazarlığındaki kavramlar, modeller, kuramlar, analiz teknikleri ile geleneksel ve yeni medya üzerinden gerçekleştirilen eleştirel medya okuryazarlığı çalışma örneklerinin incelenmesi oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Eleştirel medya okuryazarlığı kavramı ile kuramlarını, modellerini ve analiz tekniklerini açıklar.
Medya içeriklerindeki mesajları çözümleyebilir.
Medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomi politik ilişkisini açıklayabilir.
Medya içeriklerindeki mesajlara eleştirel bakabilme yeteneğini geliştirebilir.
Geleneksel ve yeni medya araçlarındaki mesajların arasındaki farkı açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş Tanışma ve Medya Çalışmalarına Giriş Anlatım, Soru, Cevap
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Eleştirel Medya Okuryazarlığı Temel Tanım ve Kavramları Anlatım, Soru, Cevap
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Eleştirel Medya Okuryazarlığında Modeller, Kuramlar ve Analiz Teknikleri Anlatım, Soru, Cevap
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Dünya'da Medya Okuryazarlığı Çalışmaları Anlatım, Soru, Cevap
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Türkiye'de Medya Okuryazarlığı Çalışmaları Anlatım, Soru, Cevap
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Geleneksel Medyada İçerik Çözümleme Anlatım, Soru, Cevap
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Televizyon ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlatım, Soru, Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sinema ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlatım, Soru, Cevap
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Gazete - Dergi ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlatım, Soru, Cevap
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlatım, Soru, Cevap
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yeni Medyada İçerik Çözümleme Anlatım, Soru, Cevap
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnternet - Sosyal Medya ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlatım, Soru, Cevap
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Dijital Oyunlar, Şiddet ve Siber Zorbalık Anlatım, Soru, Cevap
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medyada Nefret Söylemi ve İfade Özgürlüğü Anlatım, Soru, Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Binark, M. ve Gencel, B. M. (2010). Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Adaklı, G. (2006). Türkiye’de Medya Endüstrisi. Neoliberalizm Çağında Mülkiyet ve Kontrol İlişkileri. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları Teoriler ve Yaklaşımlar. (Çev: Ali Toprak). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Stevenson, N. (2008). Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. (Çev: Göze Orhon, Barış Engin Aksoy). Ankara: Ütopya Yayınevi.
Alvarado, M., Gutch, Robin. ve Wollen, Tana. (1988). Learning the Media. An Introduction to Media, London: Macmillan Education
Binark, M. ve Gencel Bek, M. (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar, İstanbul: Kalkedon.
Baran, S. J. (2004) Media Literacy and Culture, New York: MC Graw Hill.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
2
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
5
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
3
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
3
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
3
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
4
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
5
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
3
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
4
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 3 39
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 130
Total Workload of the Course Unit 130
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0