Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDE331 | LITERATURE THEORIES | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste öğrencilerin belli başlı edebiyat kuramlarını ve edebiyat metinlerini kuramsal çerçevede okuma ve çözümleme becerisi kazanması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders şu konuları içermektedir: Kuram kavramı, edebiyatı etkileyen başlıca kuramlar, bu kuramların tarihçesi, karşılaştırması. Kuramsal çerçevede metin okuma ve inceleme çalışmaları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Dünya edebiyatının önemli eserlerini ve edebiyatçılarını tanır. |
Dünya edebiyatının önemli ekol ve akımlarını inceler. |
Türk ve dünya edebiyatının önemli eser ve edebiyatçılarını karşılaştırır. |
Dünya kültürünü oluşturan zihniyeti ve düşünsel birikimi Türk edebiyatını oluşturan zihniyet ve düşünsel birikimle karşılaştırır. |
Dünya kültürünü oluşturan zihniyeti ve düşünsel birikimi değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, kaynak okuma | Eleştiri Kuramları ve okur merkezli kuramlar nelerdir? | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür tarama, kaynak okuma | Yansıtmacı yaklaşım ve Tarihsel eleştiri kuramı. Bir esere yazıldığı dönemin şartlarına göre eleştiri getirme kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür tarama, kaynak okuma | Sosyolojik eleştiri kuramı. Edebi eseri bir toplumun yansıması olarak gören edebiyat kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Literatür tarama, kaynak okuma | Marksist eleştiri kuramı. Bir edebi esere ait olduğu toplumun içinde bulunan sosyal sınıflar açısından bakabilme kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatür tarama, kaynak okuma | Anlatımcılık kuramı içinde psikanaltik eleştiri kuramı. Sanatçının kişilik yapısını dikkate alan eleştiri kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Literatür tarama, kaynak okuma | Feminist edebiyat kuramı. Yazar olarak kadının, erkekten farklı bir söyleminin olup olmadığına bakan edebiyat kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür tarama, kaynak okuma | Yapısalcı yaklaşım kuramı. Edebi esere bir yapı olarak bakan eleştiri kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, kaynak okuma | Ontolojik eleştiri kuramı. Sanat eserine bir varlık olarak bakan edebiyat kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Literatür tarama, kaynak okuma | Hermenoitik eleştiri kuramı. Yorumbilim, kavramlar, terimler üzerinden giderek esere yaklaşan kuram. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Literatür tarama, kaynak okuma | Alımlama estetiği kuramı. Okuru da metnin yazımına dâhil eden eleştiri kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Literatür tarama, kaynak okuma | Edebiyatta karnaval kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Literatür tarama, kaynak okuma | Dostoyevski’de Diyaloji. Diyalojik edebiyat kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Literatür tarama, kaynak okuma | Metinlerarası ilişki kuramı. Bütün metinlerin birbirini tekrar ettiği düşüncesi üzerinden giden kuram. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Literatür tarama, kaynak okuma | Postmodern edebiyat kuramı. Gerçeğin hiçbir zaman tek boyutlu olmadığı düşüncesi üzerinden giden edebiyat kuramı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Postmodernizm ve Alımlama Estetiği, Prof. Dr. Yılmaz Özbek, Çzigi Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2013. |
Metinlerarası İlişkiler, Kubilay Aktulum, Kanguru yayınları, İstanbul, 2014. |
Ekofeminizm, Vandana Shıva, Sinek Sekiz Yayınevi, İstanbul, 2018. |
Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Berna Moran, İletişim Yayınları, İstanbul 2018. |
Ekofeminizm, Vandana Shıva, Sinek Sekiz Yayınevi, İstanbul, 2018 |
Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Berna Moran, İletişim Yayınları, İstanbul, 2018. |
Edebiyat Biliminde Kuram ve Yöntem, Ömer Solak, Nobel Yayıncılık, İstanbul, 2016. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
||||||
2 |
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
|
||||||
3 |
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
|
||||||
2 |
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
|
||||||
2 |
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
|
||||||
2 |
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
|
||||||
2 |
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
|
||||||
3 |
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
|
||||||
2 |
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
|
||||||
2 |
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 6 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 124 |
Total Workload of the Course Unit | 124 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |