TR EN

FOREIGN POLICY ANALYSIS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SBU338 FOREIGN POLICY ANALYSIS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, öğrencilere dış politikayı analiz etmede kullanılan teorik yaklaşımlar ile dış politika yapımı ve uygulama sürecini öğretmek ve öğrencilere ülkelerin dış politikalarını eleştirel biçimde değerlendirme becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, dış politika analizinin ortaya çıkışı, dış politika analizinde kullanılan teoriler, dış politika analiz birim ve seviyeleri, güvenlik-dış politika ilişkisi, dış politika stratejileri, lider faktörü, sistemsel etmenlerin dış politikaya etkisi, psikolojik ve sosyal etmenlerin dış politikaya etkisi, medya ve baskı grupları konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Dış politika analizi yaparken kullanılan farklı yaklaşımları sınıflandırır
Dış politikanın oluşumunu açıklayan teorileri farklı ülke örneklerine uygular
Dış politika yapım süreci etkileyen iç ve dış faktörler arasında neden-sonuç ilişkisi kurar
Sosyolojik ve psikolojik etmenlerin yanı sıra uluslararası sistemin dış politika yapımına etkisini tartışabilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Derste işlenecek temel kavramlara, dersin amacı ve içeriğine ilişkin ön bilgi Anlatım, soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Steve Smith vd., Dış Politika, Uluslararası İlişkiler Kütüphanesi, 2016, pp.13-34. Dış Politika Nedir? Nasıl Analiz Edilir? Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012,pp.10-25 Dış Politika Stratejileri Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Faruk Sönmezoğlu, Uluslararası Politika ve Dış Politika Analizi, Der Yayınları, 2012, pp.439-498. Dış Politika Araçları Anlatım, grup çalışması, tartışma yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012, pp.27-39 Dış Politika ve Teorik Yaklaşımlar Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Steve Smith vd., Dış Politika, Uluslararası İlişkiler Kütüphanesi, 2016, pp.78-113. Dış Politika Yapım Süreci I Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
7 Konuyla ilgili makale okuma: Cansu Güleç, “Dış Politika Analizinde Karar Verme Süreci ve Karar Verme Modelleri”, ÇOMÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 3(1), 2018, 79-102 Dış Politika Yapım Süreci II Simülasyon yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012, pp.87-103. Sistem Yaklaşımları Anlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ömer Ak, “Liderlik Profili Analizi ve Dış Politika: Turgut Özal ve Recep Tayyip Erdoğan”, Dış Politika Teorileri Bağlamında Türk Dış Politikası, Ertan Efegil ve Rıdvan Kalaycı (eds.), Ankara, Nobel Yayınları, 2012, pp.501-528 Lider Faktörü ve Karar alma Anlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012, pp.194-201 Kültür, Kimlik ve Dış Politika Anlatım, soru-cevap, grup çalışması yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012, pp.181-203 Çıkar Grupları, Medya ve Kamuoyu Anlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Erhan Doğan ve Semra Cerit Mazlum, Sivil Toplum ve Dış Politika Yeni Sorunlar Yeni Aktörler, İstanbul: Bağlam Yayınları, 2006 Sivil Toplumun Dış Politikaya Etkisi Anlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemiAnlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ertan Efegil, Dış Politika Analizi: Ders Notları. Nobel Yayın, 2012, pp.203-217. Uluslararası Faktörler Anlatım, soru-cevap, öğrenci sunumu ve tartışma yöntemi
15 Bilgileri gözden geçirme Genel Değerlendirme Soru-cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Efegil, E.(2012). Dış Politika Analizi: Ders Notları. İstanbul: Nobel Yayın.
Kalaycı R., Efegil, E. (2012). Dış Politika Teorileri Bağlamında Türk Dış Politikasının Analizi Cilt 1. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
Sönmezoğlu, F. (2012). Uluslararası Politika ve Dış Politika Analizi. İstanbul: Der Yayınları.
Doğan E., Mazlum, S. C. (2006). Sivil Toplum ve Dış Politika Yeni Sorunlar Yeni Aktörler. İstanbul: Bağlam Yayınları.
Güleç, C. (2018). Dış Politika Analizinde Karar Verme Süreci ve Karar Verme Modelleri. ÇOMÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 3(1), 79-102.
Smith, S. (vd.)(2016). Dış Politika. İstanbul: Uluslararası İlişkiler Kütüphanesi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 2 6 12
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 2 26
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 8 1 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 60 0 132
Total Workload of the Course Unit 132
Workload (h) / 25.5 5,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0