Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UIT307 | ECO-POLITICS OF INTERNATIONAL TRADE | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders, öğrencilerin uluslararası ticari faaliyetlerde eko-politik olguların etkisini anlaması ve ticari hayatta kullanabilme yeterliliği kazanmasını amaçlamaktadır. Ayrıca, öğrencilerin ekonomik ve politik olayların iş ve ticari hayata etkilerini değerlendirebilecek, analiz edebilecek ve pratikte kullanma yeterliliğine sahip olabilecekleri bilgi düzeyine ulaşmaları amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, Uluslararası ticaret teorileri; Modern dünya ekonomisinin doğuşu ve değişimi; uluslararası ticaret sisteminin yapısı, uluslararası ticari örgütler ve kurumlar, ekonomik bloklar; politika-ekonomi ilişkisi, enerji; çevre; göç; küreselleşme, konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ekonomik olayların sonuçlarından hareketle ülkelerin uluslararası ticaret politikalarını yorumlar. (Interpret) (Bloom’s 2) |
Ekonomik olayların sonuçlarından hareketle ülkelerin uluslararası ticaret politikalarını yorumlar. (Interpret) (Bloom’s 2) |
Uluslararası ticaretin gelişiminde ticari organizasyonların önemini küreselleşme olgusunu kullanarak özetler. (Summarize) (Bloom’s 2) |
Uluslararası ticarette ekonomik faaliyetlerin rolünü merkantalist ve liberal yaklaşımları kullanarak yorumlar.(Interpret)(Bloom’s 2) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Öğrencide ilk izlenim oluşturma, dersin içeriği ve işleniş yöntemlerine ilişkin tanıtım hazırlığı | Uluslararası Ticarette Eko-politiğe giriş | Anlatım, Tartışma, Değerlendirme |
2 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Uluslararası eko-politiğin Temel Teorik Araçlarını Anlamak | Anlatım, Tartışma, Değerlendirme |
3 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Uluslararası ticaret teorileri | Anlatım, Tartışma, Değerlendirme |
4 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İktisadi düşünceler tarihi ve modern ekonominin doğuşu | Anlatım, Tartışma, Değerlendirme |
5 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Uluslararası Ticarette Korumacılık | Anlatım, Tartışma, Değerlendirme |
6 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Gümrük Politikaları ve Uluslararası Ticaret | Anlatım, Tartışma, Değerlendirme |
7 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Uluslararası ticari organizasyonlar ve küreselleşme | Anlatım, Tartışma, Değerlendirme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Uluslararası Ticari Bloklar ve küreselleşme | Anlatım, Tartışma, Değerlendirme |
10 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Göç, enerji ve uluslararası ticaret | Anlatım, Tartışma, Değerlendirme |
11 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Döviz kurlarının belirlenmesi ve kur politikaları | Anlatım, Tartışma, Değerlendirme |
12 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Uluslararası Ticaret gelir dağılımı ve istihdam İlişkisi | Anlatım, Tartışma, Değerlendirme |
13 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Uluslararası Ticarette Büyüme ve Refah İlişkisi | Anlatım, Tartışma, Değerlendirme |
14 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Dünya Ekonomisinde Güncel Sorunlar | Anlatım, Tartışma, Değerlendirme |
15 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Öğrenci Sunumları | Anlatım, Tartışma, Değerlendirme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Al, A. (Editor) (2017) Uluslararası Politik Ekonomi, Ankara: Savaş Yayın Evi |
Ünsal, E.M. (2005) Uluslararası İktisat: Teori, Politika ve Açık Ekonomi Makro İktisadı, Ankara: İmaj Yayınevi |
Kolektif (2017) Uluslararası Politik Ekonomi:1, Savaş Yayınevi |
Marrewijk, C. V. (2002) International Trade and the World Economy, Oxford University Press |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
||||||
2 |
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
|
||||||
3 |
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
|
||||||
2 |
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
|
||||||
2 |
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
|
||||||
2 |
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
|
||||||
2 |
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
|
||||||
3 |
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
|
||||||
2 |
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
|
||||||
2 |
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 127 |
Total Workload of the Course Unit | 127 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |