Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HIT432 | MEDIA ECONOMIC POLICY | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; günümüzde muazzam bir güç elde etmiş bulunan medyanın yapısını ve işleyişini açıklayarak, öğrencilerin ekonomi politik yaklaşımı temel alarak medyanın yapısını eleştirebilmeleri aşamasında altyapı oluşturmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Ders; medya kavramının tanımlanması, medyanın yapısının analizi, medyanın bilgi akışındaki rolü bağlamında değerlendirilmesi, iletişim ve haber alma kavramları arasında bağlantı kurma, ekonomik ve politik durumun medya üzerindeki etkilerinin tartışılması, Dünya’da medya yapılanmalarının yorumlanması, Türkiye’de medya yapılanmalarının yorumlanması, medyanın küresel bir haber kaynağı olarak değerlendirilmesi, tekelleşme kavramının tanımlanması gibi konuları içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Medyanın yapısını yönelik eleştiri getiren düşünürlerden en az 5 tanesinin ismini listeleme |
Ekonomik politik düşüncenin tarihsel evrimi ders kapsamında verilen kaynağı referans alarak anlatma |
Medyanın yapısını yönelik eleştiri getiren düşünürlerden en az 3 tanesinin düşüncelerini özetleme |
Verilen bir vaka çalışması üzerinden medyanın politik bağlamda üretim yapmasının sonuçlarını hakkında çıkarım yapma |
Bir düşünürün görüşleri çerçevesinde medyanın yapısını analiz etme |
Eleştirel düşünebilme yetisiyle, medyanın örgütlenme biçimini sermaye ve siyaset ilişkileri bağlamında değerlendirme |
Örnek vakalar üzerinden medyadaki dönüşümlerin toplumsal yaşama etkilerini eleştirme |
Medya ve kapitalist sistem bağlantısını ekonomi politik yaklaşım çerçevesinde değerlendirme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kamuoyu | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Hegemonya | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Ekonomi-Politik Düşünce | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İletişim ve Haber Alma Hakkı | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Siyasal Sistemler ve Medyaya Etkileri; Modernizm, Post-modernizm | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Siyasal Sistemler ve Medyaya Etkileri; Sosyalizm, Liberalizm, Çoğulcu ve Demokratik Modeller | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Tüketim Kültürü ve Popüler Kültür | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Medya, İktidar, İdeoloji, Medya Sahipliği | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Manipülasyon, Dezenformasyon, Misenformasyon | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Tekelleşme | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Sivil Toplum ve Medya | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Medya ve Haber Ajansları | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kamuoyu Diplomasisi | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Yeni İletişim Teknolojilerinde Gelişmeler ve Küreselleşme | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Uluslararası İletişimin Ekonomi-POlitiği (ed. Meltem Bostancı),(2013), İstanbul: Çiviyazıları |
Yılmaz, S.,Güç ve Politika, (2008), İstanbul: Alfa Yayınları |
Chomsky, n. (2006). Rızanın İmalatı. İstanbul: Aram Yayıncılık |
Meehan, E. R., Mosco, V., Wasko, J. (1993). Rethinking political economy: Change and continuity. Journal of Communication, 43(4): 105-116. |
Herman, E. S. ve Chomsky, N. (1999). Medya Halka Nasıl Evet Dedirtir Kitle İletişim Araçlarının Ekonomi Politiği. Minerva Yayınları |
McChesney, R. W. (2008). The political economy of media: Enduring issues, emerging dilemmas. NYU Press. |
Konular hakkında akademik makaleler |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
||||||
2 |
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
|
||||||
3 |
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
|
||||||
2 |
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
|
||||||
2 |
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
|
||||||
2 |
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
|
||||||
2 |
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
|
||||||
3 |
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
|
||||||
2 |
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
|
||||||
2 |
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 127 |
Total Workload of the Course Unit | 127 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |