Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HYM312 | CREW RESOURCE MANAGEMENT | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders kapsamında, profesyonel bir uçuş ekibinin etkin bir üyesi olarak işlev görmek için gerekli bilgilerin, CRM eğitim programlarının gelişiminin ve mürettebat hatalarına karşı alınacak önlemlerin ele alınması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Ekip kaynak yönetimi ilkeleri ve tarihi, havacılıkta karar verme, havacılıkta ekip çalışması, havacılıkta takım çalışması ve liderlik, otomasyon ve insan üzerindeki etkileri, havacılıkta stres yönetimi, havacılıkta tehditler ve hata yönetimi, havacılıkta izleme, CRM Eğitiminin önemi, CRM eğitiminin uygulanmasının önemi: uçak kazaları ve vakaları, EASA politikalarının gelişimi, evrimi ve mevcut durumu, EASA politikalarının CRM eğitimiyle ilişkisi gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ekip kaynak yönetimine ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Ekip kaynak yönetimi uygulamalarının tarihsel gelişimini açıklar. |
Havacılıkta stres yönetimine ilişkin uygulamaları sınıflandırır. |
EASA politikalarının, uygulamalarının CRM ile ilişkisini yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | KİTAP OKUMA | Ekip kaynak yönetimi ilkeleri ve tarihi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta karar verme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta ekip çalışması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta takım çalışması ve liderlik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | KİTAP OKUMA | Otomasyon ve insan üzerindeki etkileri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta stres yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta tehditler ve hata yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta tehditler ve hata yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta izleme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | KİTAP OKUMA | CRM Eğitiminin önemi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | KİTAP OKUMA | CRM eğitiminin uygulanmasının önemi: uçak kazaları ve vakaları - I | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | KİTAP OKUMA | CRM eğitiminin uygulanmasının önemi: uçak kazaları ve vakaları - II | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | KİTAP OKUMA | EASA politikalarının gelişimi, evrimi ve mevcut durumu | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | KİTAP OKUMA | EASA politikalarının CRM eğitimiyle ilişkisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Terzioğlu M. (2010), Ekip Kaynak Yönetimi, İstanbul: Cinius Yayınları |
Wiener, E. L., Kanki, B. G., & Helmreich, R. L. (Eds.). (2010). Crew resource management. Academic Press. |
LeSage, P., Dyar, J., & Evans, B. (2010). Crew resource management: Principles and practice. Jones & Bartlett Learning. |
Kanki, B. G., Anca, J., & Chidester, T. R. (Eds.). (2019). Crew resource management. Academic Press. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
||||||
2 |
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
|
||||||
3 |
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
|
||||||
2 |
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
|
||||||
2 |
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
|
||||||
2 |
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
|
||||||
2 |
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
|
||||||
3 |
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
|
||||||
2 |
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
|
||||||
2 |
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 126 |
Total Workload of the Course Unit | 126 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |