TR EN

HISTORY OF TURKISH ADMINISTRATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SKY424 HISTORY OF TURKISH ADMINISTRATION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste İslam öncesi dönemden başlayarak İslam medeniyeti, Anadolu’daki uygarlıkların etkileri ve batılılaşma süreci içinde Türk idare tarihindeki gelişme ve değişim öğeleri ile Türk devlet örgütlenmesinin tarih içindeki dönüşümünü analitik olarak incelemek amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği İslamiyet öncesi Türk devletleri, Türk devlet teşkilatlanmasında İslamiyetin etkisi, Türk devlet teşkilatlanmasında Bizans ve İran etkisi, Türk devlet teşkilatlanmasında Abbasi ve Emevi etkisi, Asya Tipi Üretim Tarzı, Selçuklu ve Osmanlı yönetim yapısı, Erken Cumhuriyet Dönemi’nde Osmanlı idari mirası ve Türk-İslam Devlet geleneği yansımaları, Türkiye devlet teşkilatlanması ve yönetim yapısı konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Türk idari yapısının kültürel ve politik mirasını açıklar.
Eski Türk devlet teşkilatlanmasını betimler.
Selçuklu, Osmanlı ve Türkiye yönetim yapısını karşılaştırır.
Türk-İslam Devletlerindeki yönetim yapısının temel dayanaklarını, Türkiye devlet yapısı ve teşkilatlanmasıyla ilişkilendirir.
Türk kamu yönetimindeki güncel gelişmeleri tarihsel bağlam içinde ilişkilendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - İdare tarihinin konusu, toplum, devlet ve yönetim ilişkisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
2 Kitaptan ilgili bölümün okunması Eski Türkler’de yönetim yapısı (Hunlar) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
3 Kitaptan ilgili bölümün okunması Eski Türkler’de yönetim yapısı (Göktürkler) Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
4 Kitaptan ilgili bölümün okunması Türk devlet teşkilatlanmasında İslamiyet’in etkisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
5 Kitaptan ilgili bölümün okunması Türk devlet teşkilatlanmasında İran ve Bizans Etkisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
6 Kitaptan ilgili bölümün okunması Türk devlet teşkilatlanmasında Abbasi ve Emevi etkisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
7 Kitaptan ilgili bölümün okunması Asya Tipi Üretim Modeli Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
8 - ARA SINAV -
9 Kitaptan ilgili bölümün okunması Selçuklu yönetim yapısı - I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
10 Kitaptan ilgili bölümün okunması Selçuklu yönetim yapısı - II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
11 Kitaptan ilgili bölümün okunması Osmanlı yönetim yapısı – I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
12 Kitaptan ilgili bölümün okunması Osmanlı yönetim yapısı - II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
13 Kitaptan ilgili bölümün okunması Erken Cumhuriyet Dönemi’nde Osmanlı idari mirası ve Türk-İslam Devlet geleneği yansımaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
14 Kitaptan ilgili bölümün okunması Türkiye devlet teşkilatlanması ve yönetim yapısı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
15 Kitaptan ilgili bölümün okunması Genel değerlendirme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ortaylı, İ. Vd. (2008). Türkiye Teşkilat ve İdare Tarihi, Cedit Neşriyat, İstanbul
Lewis B. (2015). Modern Türkiye’nin Doğuşu, (çev. Turna B.), Arkadaş Yayıncılık, Ankara
Eroğlu F. (2018). Türk Yönetim Tarihi ve Düşüncesi, Beta, İstanbul
Divitçioğlu, S. (2015). Asya Üretim Tarzı ve Osmanlı Toplumu (Alfa: İstanbul).
Lewis B. (2002). Emergence of Modern Turkey, 3rd Edition, UK: Oxford University Press

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0