TR EN

SOCIOLOGY OF INSTITUTIONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS354 SOCIOLOGY OF INSTITUTIONS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; toplumsal kurum kavramının ne olduğunu açıklamak, toplumsal kurumların toplumun düzeni ve var olmasından etkin rolünün kavranmasını sağlamak ve birey ile toplumsal kurumlar arasındaki işlevsel ilişkiyi ortaya koymaktır. Derste toplumsal kurumlar ile ilgili somut ve gündelik hayattan örnekler verilerek öğrencinin konuyu iyi bir şekilde kavraması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini; toplumsal kurumun ne olduğu, toplumsal kurumların nelerden oluştuğu, toplumsal kurumlara toplumun neden ihtiyaç duyduğu, toplumsal kurumların bireye neden ihtiyaç duyduğu ve sosyal yapının devamının nasıl sağlandığı sorularının yanıtlanması oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Toplumsal kurum kavramını tanımlar.
Birey – toplumsal kurum arasındaki ilişkisine ilişkin öğrendiği teorik yaklaşımları özetler.
Toplumsal kurumlara aile, din, hukuk, eğitim, siyaset gibi örnekler verir.
Toplumsal kurumların işlevlerini ayırt eder.
Toplumsal düzenin devamlılığında toplumsal kurumların işlevlerini değerlendirir.
Gündelik hayatından örneklerle toplumsal kurumların işlevlerine eleştirel yaklaşır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Toplumsal kurum nedir? Anlatım Soru Cevap Tartışma
2 Kitap okuma Kurumların işlevleri ve toplumsal düzen Anlatım Soru Cevap Tartışma
3 Kitap okuma Toplumsal kurumlara geliştirilen yaklaşımlar; muhafazalar ve yenilikçi yaklaşımlar Anlatım Soru Cevap Tartışma
4 Kitap okuma Kurum – birey ilişkisi ve yapının devamlılığı Anlatım Soru Cevap Tartışma
5 Kitap okuma Kurum – birey ilişkisi ve yapının devamlılığı Anlatım Soru Cevap Tartışma
6 Kitap okuma Bir toplumsal kurum olarak; aile Anlatım Soru Cevap Tartışma
7 Kitap okuma Bir toplumsal kurum olarak; din Anlatım Soru Cevap Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Bir toplumsal kurum olarak; eğitim Anlatım Soru Cevap Tartışma
10 Kitap okuma Bir toplumsal kurum olarak; siyaset Anlatım Soru Cevap Tartışma
11 Kitap okuma Bir toplumsal kurum olarak; siyaset Anlatım Soru Cevap Tartışma
12 Kitap okuma Bir toplumsal kurum olarak; ekonomi Anlatım Soru Cevap Tartışma
13 Kitap okuma Bir toplumsal kurum olarak; ekonomi Anlatım Soru Cevap Tartışma
14 Kitap okuma Değişen dünyada yeni toplumsal kurumlar Anlatım Soru Cevap Tartışma
15 Kitap okuma Bir toplumsal kurum olarak; serbest zaman Anlatım Soru Cevap Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Aydın, Mustafa. (2015). Kurumlar sosyolojisi; kurumlara başlangıç çerçevesinde bir çalışma. İstanbul: Açılım Kitap
Douglas, Mary. (2016). Kurumlar nasıl düşünür?. İstanbul: İthaki Yayınları
Tatlıcan, Ümit. (2011). Sosyoloji ve sosyal teori yazıları. (225-311) Bursa: Sentez Yayım.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0