TR EN

ONTOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS373 ONTOLOGY 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrencilerin Varlığın sorgulanmasına dayanan Varlık felsefesini Antik Yunan’dan başlayarak günümüze kadar olan süreçte gözlemlemesi ve varlık/varolan üzerine düşünceler geliştirmesidir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; varlık felsefesinin genel kavramları, doğa felsefesi, Platon, Aristoteles, Ortaçağ felsefesi, Descartes, Locke, Hobbes, Spinoza, Kant, Nietzsche, Heidegger, Caillois, Huizingai Bataille, Kristeva üzerine olan incelemelerden oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Varlık felsefesinin temel kavramları beraberinde Antik Yunan’daki varlık/varolan ayrımına tanık olurlar.
Tarihsel gelişim içerisinde en önemli filozofların fikir ve pozisyonlarını açıklarlar.
Antik Yunan’dan günümüze kadar uzanan varlık sorunsalına dair fikir edinirler ve gelişim sürecindeki ayrımların ayırdına varırlar.
Tarihsel bağlam içerisinde varlık düşüncesinin nasıl ortaya çıkıp geliştiğini analiz ederler.
Varlık sorunsalını tarihsel bağlam içinde değerlendirirler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Derse giriş – varlık felsefesinin temel kavramlarına dair bir soruşturma ve Antik Yunan’da varlığı anlamlandırma çabası Anlatım / Tartışma
2 - Platon’un varlık anlayışı Anlatım / Tartışma
3 Okuma Aristoteles ve Varlık Anlatım / Tartışma
4 Okuma Ortaçağ’da metafiziksel varlık ve tümeller Anlatım / Tartışma
5 Okuma Descartes – Düşünüyorum o halde varım! - Locke ve Deneyim Anlatım / Tartışma
6 Okuma Hobbes bağlamında varlık - Spinoza’nın varlık anlayışı Anlatım / Tartışma
7 İzleme Yorumlama Inception -Film (Opsiyonel) Anlatım / Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Kant ve Kendinde Şey Anlatım / Tartışma
10 Okuma Kant ve Kendinde Şey II Anlatım / Tartışma
11 Okuma Nietzsche – Varlığın Dönüşümü Anlatım / Tartışma
12 Okuma Heidegger – Varlık otantik bir Dasein mıdır? Anlatım / Tartışma
13 Okuma Caillois ve Huzinga bağlamında oyun oynayan Varlık Anlatım / Tartışma
14 Okuma İğrenç Varlık: Bataille ve Kristeva’da varlığın kendini bulması Anlatım / Tartışma
15 İzleme Yorumlama Self/less - film (opsiyonel) Anlatım / Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ahmet Cevizci. (2016). Felsefenin Kısa Tarihi . İstanbul: Say.
Platon. (2018). Devlet. (çev. M. Ali Cimcoz, Sabahattin Eyüboğlu). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Aristoteles. (2018). Metafizik. (çev. Gurur Sev). İstanbul: Pinhan.
Descartes. (2015). Meditasyonlar. (çev. Çiğrem Dürüşken). İstanbul: Alfa.
Spinoza. (1965). Etika. (çev.H.Ziya Ülken). İstanbul: M.E.Basımevi.
Nietzsche. (2015). Böyle Buyurdu Zerdüşt. (çev. Mustafa Tüzel). İstanbul: İş Bankası Yayınları.
Heidegger. (2018). Varlık ve Zaman. (çev. Kaan Öktem). İstanbul: Alfa.
Caillois. (2001). Man, Play and Games. (trans. Meyer Barash). University of Illinois Press.
Kristeva. (2014). Korkunun Güçleri: İğrençlik Üzerine Deneme. (çev. Nilgün Tutal). İstanbul: Ayrıntı.
Bataille. (2017). Lanetli Pay. (çev. Işık Ergüden). İstanbul: Sel.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0