Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SOS380 |
CULTURAL STUDIES |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı; öğrencinin disiplinlerarası bir araştırma alanı olan kültürel çalışmaların doğuşu, tarihsel gelişimi ve yöntemini anlaması, bununla birlikte kültürü bir araştırma nesnesi olarak gören sinema, sosyoloji, tarih gibi alanların kesişme noktalarını çok yönlü bir bakış açısıyla kavramasını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriğini; kültürel çalışmalardan örnekler, temel araştırma alanları, İngiliz kültürel çalışmaları, kültür kavramına farklı yaklaşımlar, Frankfurt okulu, ekonomi politik ve eleştirel yaklaşım, popüler kültür, yöntem tartışmalar, Stuart Hall, ideoloji ve kültür, kültürel kimlik, Türkiye’de kültürel çalışmalar, sosyal medya ve kültür, sinema ve görsel kültür konuları oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Stuart Hall’ün öncü bir isim olarak kültürel çalışmalara katkılarını özetler. |
Sinema ve kültür arasındaki ilişkiyi somut örnekler üzerinden analiz eder. |
Kültürel çalışmalar alanına ilişkin bilgisini farklı disiplinlerden örneklerle destekler. |
Günümüzde kültürel çalışmaların önemini bir araştırma alanı olarak önemini ayırt eder. |
İdeoloji kavramının kültürel çalışmalardaki merkezi önemini ayırt eder. |
Türkiye’deki kültürel çalışmaların geçmişi ve geleceği üzerine tartışır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Kültürel çalışmalara giriş |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
2 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda ilk tartışmalar; İngiliz Örneği |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
3 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda kuramsal yaklaşımlar; kültür kuramı |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
4 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda kuramsal yaklaşımlar; Frankfurt Okulu ve kültür endüstrisi |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
5 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda kuramsal yaklaşımlar; Popüler kültür |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
6 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda kuramsal yaklaşımlar; ekonomi politik yaklaşım, eleştirel yaklaşım |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
7 |
Kaynak okuma |
Kültürel çalışmalarda yöntem |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kaynak okuma |
Stuart Hall ve ideoloji kavramı |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
10 |
Kaynak okuma |
Kültürel kimlik üzerine tartışmalar I |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
11 |
Kaynak okuma |
Kültürel kimlik üzerine tartışmalar II |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
12 |
Kaynak okuma |
Türkiye’de kültürel çalışmalar |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
13 |
Kaynak okuma |
Sosyal medya ve kültür |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
14 |
Kaynak okuma |
Sinema ve Kültür |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
15 |
Kaynak okuma |
Görsel Kültür |
Anlatım
Soru Cevap
Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Smith, Philip. (2005). Kültürel kuram. İstanbul: Babil Yayıncılık. |
Hall, Stuart. (1990). The Emergence of Cultural Studies and the Crisis of the Humanities. Cambridge: The MIT Press |
Hall, Stuart. (2003).Söylem ve İdeoloji. İstanbul: Su Yayınları |
Turner, G. (2005). British cultural studies. Routledge. |
Parsa, A. F. (2007). İmgenin gücü ve görsel kültürün yükselişi. Fotografya Dergisi, 19, 1-10. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
2 |
26 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
12 |
4 |
48 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
128 |
|
Total Workload of the Course Unit |
128 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|