TR EN

ARABIC III PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TUR415 ARABIC III 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrenciye, cümlede merfû‘ (öznel), mansûb (düz tümleç / nesnel), mecrûr (dolaylı tümleç) halinde bulunan isimlerin gramatik özelliklerinin, hal, temyiz, gibi konumlarda bulunan sözcüklerin cümleye kattıkları anlamların öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Arapçadaki muzâri' fiil çeşitleri, nasb ve cezm edatları, şart üslubu, fâ'u'l-cezâ, beş fiil, isim ve haber çeşitleri, kâne ve benzerleri, inne ve benzleri, mefûlun bih, birden fazla mefûl alan fiiler.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Merfû'ât (Öznel isimler) ve Mansûbât (Nesnel isimler) kazandırılır.
Metinlerde geçen bu konulara ilişkin öğeleri tanır, tanımlar ve bu tanıma bağlı olarak anadile aktarır.
Arapça I, II dersleri kapsamında ve daha önce öğrendiği dilbilgisi konularını, metin veya cümle üzerinde belirler.
Araplarca bu tür öğelerin çözümlemesinde kullanılan dilbilgisi terimlerini öğrenir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Anlatım Merfû' Muzâri' fiilin incelenmesi Anlatım; Soru Yanıt; Tartışma
2 Ödev Mansûb ve Meczûm muzâri' fiilin incelenmesi Anlatım; Soru Yanıt; Tartışma
3 Anlatım Muzâri‘ fiili nasb ve cezm eden edatlarla ilgili metinlerin çözümlenmesi. Anlatım; Soru Yanıt; Tartışma
4 Ödev İki muzâri‘ fiili cezm eden edatlar, şart üslubu Anlatım; Soru Yanıt; Tartışma
5 Anlatım Mubteda ve haber; haberin zorunlu olarak mubtedadan önce geldiği yerler, haber çeşitleri Anlatım; Soru Yanıt; Tartışma
6 Ödev Nevâsih; Kâne (-imek fiili) ve benzerleri Anlatım; Soru Yanıt; Tartışma
7 Sunum Nevâsih; Kâne (-imek fiili) ve benzerleri Anlatım; Soru Yanıt; Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Ödev İsim ve Fiil cümleleri, İnne ve benzerleri, beş isim Anlatım; Soru Yanıt; Tartışma
10 Anlatım Merfû‘ isimler; Fâil ve nâ’ibu’l-fâil cümlede fiil-fâil uyumu Anlatım; Soru Yanıt; Tartışma
11 Sunum Mansûb isimler; el-Mef‘ûlu bih. el-Mef‘ûlu bih’in zorunlu olarak failden önce geldiği yerler. el-Mef‘ûlu bih’in zorunlu olarak fiil ve failden önce geldiği yerler. Fâ‘il’in zorunlu olarak el-Mef‘ûlu bih’ten önce geldiği yerlerle ilgili cümlelerle örneler verilir ve irabı yapılır. Anlatım; Soru Yanıt; Tartışma
12 Anlatım Mukârebe (haberin gerçekleşeceğinin yaklaştığını bildiren fiiller) fiilleri, umma fiilleri, başlama fiilleri. Anlatım; Soru Yanıt; Tartışma
13 Sunum Durum tümcelerinin incelenmesi Anlatım; Soru Yanıt; Tartışma
14 Anlatım Şart tümcelerinin, sayıların incelenmesi Anlatım; Soru Yanıt; Tartışma
15 Ödev Şart tümcelerinin, sayıların incelenmesi Anlatım; Soru Yanıt; Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Abu-Chacra, F. (2007). Arabic An Essential Grammar,Routledge, USA.
Ryding, K.C. (2005). A Reference Grammar of Modern Standard Arabic, Cambridge: Cambridge University Press.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
2
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
2
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
3
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
5
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
3
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
5
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
5
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
5
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
5
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0