TR EN

POLITICAL AND LEGAL SYSTEMS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UTI317 POLITICAL AND LEGAL SYSTEMS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilere farklı politik ve yasal sistemler hakkında bilgi verilmesi ve bu sistemleri karşılaştırabilecek yeteneklerin kazandırılması amaçlanmaktadır
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, temel politik sistemler, sistemlerin karşılaştırılmasında kullanılan değişkenler, demokratik sistemler: İngiltere, demokratik sistemler: Fransa, demokratik sistemler: Almanya, demokratik sistemler: Japonya, demokratik sistemler: Rusya, Post Komünist sistemler: Çin, gelişmekte olan ülkeler: Hindistan, gelişmekte olan ülkeler: Brezilya, gelişmekte olan ülkeler: Türkiye, heterodoks totaliter ülkeler: İran ve Kuzey Kore, ve süper güç: Amerika Birleşik Devletleri konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Dünyadaki politik sistemleri yasal düzlemlerine göre sınıflandırır
Sistemlerin karşılaştırılmasında kullanılan değişkenleri birer ülkeyi örnek göstererek kategorize eder
Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerden üçer örnek vererek politik sistemlerini karşılaştırır
Ülkelerin politik açıdan benimsemiş olduğu sistemleri birbirinden ayırt eder
Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerdeki yasal sistemleri inceler

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap okuma Temel Politik Sistemler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Sistemlerin Karşılaştırılmasında Kullanılan Değişkenler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Demokratik Sistemler: İngiltere Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Demokratik Sistemler: Fransa Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Demokratik Sistemler: Almanya Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Demokratik Sistemler: Japonya Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma Post Komünist Sistemler: Rusya Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Post Komünist Sistemler: Çin Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Gelişmekte Olan Ülkeler: Hindistan Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma Gelişmekte Olan Ülkeler: Brezilya Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Gelişmekte Olan Ülkeler: Türkiye Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma Heterodoks Totaliter Ülkeler: İran ve Kuzey Kore Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma Süper Güç: Amerika Birleşik Devletleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Aykaç, B. ve Durgun, Ş. (2015). Çağdaş Siyasal Sistemler. Ankara: Alter Yayınları.
Yayla, A. (2014). Karşılaştırmalı Siyasal Sistemler. 1. Baskı, Ankara: Adres Yayınları.
Yoldaş, Y. (2013). Sistem Kuramı. İstanbul: Derin Yayınları.
Tağma, K. (2002). Siyasi Sistemler Yönetim Modelleri ve Türkiye. 1. Baskı, İstanbul: Timaş Yayınları.
Malleson ,K. and Moules, R. (2010).The Legal System. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press.
Buran, H. (2009). Siyasal Rejim Sınıflamalarının Yeniden Gözden Geçirilmesi Üzerine, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, V. 14, N.1, ss. 69-97.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0