Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
UTI432 | INNOVATION AND TECHNOLOGY | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilere iş ve üretim süreçlerinde, firmaların gerek maliyetlerini düşürmesi; gerekse de ürün farklılaştırması yapması için ihtiyaç duyulan teknoloji faktörünün genel çerçevesinin, ve teknolojik yeniliklerden faydalanarak ve teknoloji-kökenli girişimler gerçekleştiren firmalardan örnekler vererek, modern işletmelerde teknolojik olanakların kullanımının ne kadar önemli olduğunun öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, teknoloji ve inovasyona giriş, teknoloji ve inovasyonla ilgili temel kavramlar, bilişim sistemleri, yaratıcı düşünme, bilgi yönetimi, inovasyon yönetimi, enformasyon toplumunda girişimcilik, fikri mülkiyet hakları, Ar-Ge yönetimi, tedarik zinciri yönetimi, yeni ürün geliştirme ve tasarımı, proje yönetimi, ve teknoloji yönetiminde liderlik ve yaratıcılık konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Teknoloji ve inovasyonla ilgili temel kavramları günümüzdeki örneklerle ilişkilendirerek değerlendirir |
İşletmelerde inovasyonu etkileyen faktörlerin neler olduğunu değerlendirir |
İnovasyon süreci ve bu sürecin yönetilmesine ilişkin mekanizmalar hakkında öneride bulunur |
Rekabet avantajı sağlamada inovasyon ve teknolojinin neden çok önemli olduğunu değerlendirir |
İnovasyon ve teknolojinin; iş dünyası ve toplum üzerindeki etkilerini karşılaştırır |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap okuma | Teknoloji ve İnovasyona Giriş | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Teknoloji ve İnovasyonla İlgili Temel Kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Bilişim Sistemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap okuma | Yaratıcı Düşünme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Bilgi Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap okuma | İnovasyon Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap okuma | Enformasyon Toplumunda Girişimcilik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Fikri Mülkiyet Hakları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Ar-Ge Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Tedarik Zinciri Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Yeni Ürün Geliştirme ve Tasarımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap okuma | Proje Yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap okuma | Teknoloji Yönetiminde Liderlik ve Yaratıcılık | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Emiroğlu, A. (2017). İnovasyon ve Teknoloji Yönetimi. 1. Baskı, Bursa: Ekin Basım Yayın. |
Baykara, T. (2014). 21. Yüzyılda Teknoloji & Yenilik: İnovasyon ve Yönetimi. Ankara: Nobel Yayınevi. |
Luecke, R. (2008). İş Dünyasında Yenilik ve Yaratıcılık. Çeviri: Turan Parlak, 2.Baskı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. |
Top, S. (2008). İşletmelerde Yenilik ve Yaratıcılık Yönetimi. 1. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayın. |
Drucker, P. F. (2011). Innovation and Entrepreneurship. New York, NY, United States: HarperCollins Publishers Inc. |
Kavak, Ç. (2009). Bilgi Ekonomisinde İnovasyon Kavramı ve Temel Göstergeleri, Akademik Bilişim’09 - XI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, ss.617-628. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
||||||
2 |
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
|
||||||
3 |
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
|
||||||
2 |
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
|
||||||
2 |
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
|
||||||
2 |
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
|
||||||
2 |
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
|
||||||
3 |
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
|
||||||
2 |
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
|
||||||
2 |
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |