TR EN

CONTEMPORARY TURKISH DIALECTS I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDE425 CONTEMPORARY TURKISH DIALECTS I 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; Çağdaş Türk Lehçelerinin tasnifi, Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri, Doğu Grubu Lehçeleri, Batı ve Doğu Grubu Lehçelerinin modern ve tarihî Türk lehçeleri arasındaki yeri konularını öğrenciye kavratmaktır.
Contents of the Course Unit: Ders; Çağdaş Türk Lehçelerinin tasnifi, Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri, Doğu Grubu Lehçeleri, Batı ve Doğu Grubu Lehçelerinin modern ve tarihî Türk lehçeleri arasındaki yeri konularını kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Araştırmacıların önerdiği Çağdaş Türk Lehçelerini değişik tasnif etme biçimlerini listeler.
Batı (Oğuz) ve Doğu Grubu Lehçelerini örnek metinler üzerinde inceler.
Batı Grubu Lehçelerinin fonetik, morfolojik ve sentaktik özelliklerini örnek metinler üzerinde ayırt eder.
Doğu Grubu Lehçelerinin fonetik, morfolojik ve sentaktik özelliklerini örnek metinler üzerinde ayırt eder.
Doğu ve Batı Grubu Lehçelerinin tarihî ve modern Türk şiveleri arasındaki yerini değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Çağdaş Türk Lehçelerinin Mahiyeti Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama Çağdaş Türk Lehçelerinin Tasnifi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama Çağdaş Türk Lehçelerinin Tasnifi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür Tarama Çağdaş Türk Lehçelerinin Tasnifi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür Tarama Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür Tarama Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür Tarama Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür Tarama Doğu Grubu Lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür Tarama Doğu Grubu Lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür Tarama Doğu Grubu Lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür Tarama Doğu Grubu Lehçeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama Batı ve Doğu Grubu Lehçelerinin Tarihî ve Modern Türk Lehçeleri Arasındaki Yeri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Tekin T. & Ölmez, M. (2014), Türk Dilleri, İstanbul: Bilgesu Yay.
Arat, R. R. & Temir, A. (1992), "Türk Şivelerinin Tasnifi", Türk Dünyası El Kitabı içinde, 2. Cilt, Ankara: TKAE.
Alkaya, E., Buran, A. & Yalçın, K. Y. (2014), Çağdaş Türk Yazı Dilleri - Güneybatı/Oğuz Grubu, İstanbul: Akçağ Yay.
Alkaya, E., Buran, A. & Yalçın, K. Y. (2014), Çağdaş Türk Yazı Dilleri - Kuzeydoğu Grubu İstanbul: Akçağ Yay.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Total Workload of the Course Unit 124
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0