TR EN

CLASSICAL TURKISH LITERATURE IV PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDE422 CLASSICAL TURKISH LITERATURE IV 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; öğrenciye, eski Türk edebiyatının edebiyat tarihi içinde yerini göstermek, XVIII. ve XIX. asırlarda Eski Türk Edebiyatının gelişiminİ göstermek, bu dönem eserlerini tanıma ve anlamada gerekli olan bilgileri ve becerileri kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Eski Türk edebiyatının tarihi gelişimi, XVIII., XIX. asırlarda eski Türk edebiyatı ürünleri ve bu yüzyıllarda yaşamış şahsiyetlerin edebiyat anlayışları hakkında bilgi verilmektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Eski Türk edebiyatının XVIII. asırda aldığı şekilden başlayarak XIX. asra kadarki şahsiyetlerini sıralar.
XVIII. ve XIX. asırlardaki edebiyat anlayışını kendi cümleleriyle ifade eder.
XVIII. ve XIX. asırlarda Eski Türk Edebiyatının gelişimini, gösterdiği değişiklikleri irdeler.
XVIII. ve XIX. asırlarda yaşamış şahsiyetlerin edebiyat anlayışlarını karşılaştırır.
XVIII. ve XIX. asra kadarki Eski Türk Edebiyatı metinlerini değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - XVIII. ve XIX. asır Eski Türk Edebiyatı’na Genel Bakış Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Şeyh Gâlip: Hayatı ve Eserleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Şeyh Gâlip: Hayatı ve Eserleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Şeyh Gâlip: Metin İncelemeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Şeyh Gâlip: Metin İncelemeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Nedim: Hayatı ve Eserleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Nedim: Hayatı ve Eserleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Nedim: Metin İncelemeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Nedim: Metin İncelemeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Yenişehirli Avni: Hayatı, Eserleri, Metin İncelemeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Keçecizade İzzet Molla: Hayatı, Eserleri, Metin İncelemeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Fıtnat Hanım: Hayatı, Eserleri, Metin İncelemeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Vâsıf-ı Enderûnî: Hayatı, Eserleri, Metin İncelemeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Vâsıf-ı Enderûnî: Hayatı, Eserleri, Metin İncelemeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ayvazoğlu, B. (2017), Kuğunun Son Şarkısı, İstanbul: Kapı Yay.
Mazıoğlu, H. (2018), Nedim’in Divan Şiirine Getirdiği Yenilikler, İstanbul: Akçağ Yay.
İpekten, H. (1994), Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, Ankara: Dergah Yayınları.
İsen, M. vd. (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları.
Levend, A. S. (1984), Divan Edebiyatı Kelimeler, Remizler, Mazmunlar ve Mefhumlar, İstanbul: Enderun Kitabevi.
Saraç, M. A. Y. (2007) Klasik Edebiyat Bilgisi (Biçim-Ölçü-Kafiye), İstanbul: 3F Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Total Workload of the Course Unit 124
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0