TR EN

TURKISH NOVEL IN REPUBLICAN ERA PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDE426 TURKISH NOVEL IN REPUBLICAN ERA 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; Cumhuriyet devri Türk romanının oluşum sürecini ve gelişimini etkileyen tarihi, sosyal, kültürel ve ekonomik süreçler bağlamında belirli sanatsal eğilimleri ve dönemleri, bunları temsil kabiliyeti olan romanları ve romancıları öğrencilere tanıtmak;örnek metinlerden yola çıkarak roman incelemesi yapmaktır.
Contents of the Course Unit: Derste; örnek metinler çerçevesinde Cumhuriyet Dönemi Türk romanı kronolojik ve tematik biçimde değerlendirilmektedir. Cumhuriyet Dönemi Türk romanına yön veren sosyal, siyasal ve kültürel süreçler açıklanmakta, bunların edebiyat üzerine etkisi değerlendirilmektedir. Cumhuriyet Döeneminin belli başlı yazarları ve eserleri tanıtılmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Cumhuriyet devri Türk romanının oluşum sürecini etkileyen tarihsel, sosyal, kültürel ve siyasi parametreleri tanır.
Cumhuriyet Döneminde Türk romancılığını dönemsel ve tematik olarak inceler.
Bu dönemde eser veren belli başlı yazarları ve eserlerini sıralar.
Bu dönemde yazılmış eserleri içerik ve teknik açıdan inceler.
Modernizmi ve 1950 sonrası Türk romancılığına etkisini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Ders hakkında genel bilgilendirme. Roman İnceleme: İçerik ve teknik değerlendirme ölçütleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Cumhuriyet devri Türk romanının oluşum sürecini etkileyen tarihsel, sosyal, kültürel ve siyasi parametreler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Kurucu kadro ve eserleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Bireysel yönelimler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Bireysel yönelimler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Toplumcu Gerçekçilik: Sabahattin Ali...vd. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Ahmed hamdi Tanpınar ve Roman Anlayışı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Modernizm: Yusuf Atılgan Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Kemal Tahir ve eserleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Orhan Kemalve eserleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Yaşar Kemal ve eserleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Türk romanında eşkiya tipolojisi: İnce Memed Dörtlemesi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Tarihi roman kavramı ve 1950 sonrası Türk edebiyatında tarihsel roman Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama, Kaynak Tarama 1950 sonrası Türk romanındaki bireysel eğilimler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Naci, F. (2017), Yüzyılın 100 Türk Romanı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yay.
Parla, J. (2015), Don Kişot’tan Bugüne Roman, İstanbul: İletişim Yay.
Moran, B. (2016), Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, 3 cilt, İstanbul: İletişim Yay.
McKee, A. (2003), Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage Publications.
Abasıyanık, S. “Son Kuşlar”, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul. 2013
Kemal, O. “Ekmek Kavgası”, Everest Yayınları, İstanbul. 2017.
Çelik, Y. “Sait Faik ve İnsan”, Akçağ Yayınları, Ankara. 2002.
Kaplan, Mehmet. “Hikâye Tahlilleri”, Dergâh Yayınları, İstanbul. 1986
Kaplan, Mehmet. “Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar”, Dergâh Yayınları, İstanbul. 1986.
Tanpınar, Ahmet. H. “Edebiyat Üzerine Makaleler”, Dergâh Yayınları, İstanbul. 2000.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Total Workload of the Course Unit 124
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0