TR EN

HEALTH COMMUNICATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HIT442 HEALTH COMMUNICATION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; sağlık iletişiminin kuramsal zeminini açıklayarak öğrencilere sağlık iletişimi faaliyet alanını tanıtmak, uygulamaların nasıl yapıldığını göstermek ve öğrencilerin sağlık iletişimi kampanyası yaratmalarını sağlamaktır
Contents of the Course Unit: Ders; iletişim kavramının tanımı, sağlık iletişiminin özelliklerinin listelenmesi, sağlık iletişimi kampanya örneklerinin analizi, doktor hasta ilişkilerinin tartışılması, hastanelerin sosyal sorumluluk kampanyalarının yorumlanması, sağlık iletişimi kampanyası yaratılması gibi konuları içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sağlık iletişim tanımlarından en az 3’ünü özetleme
Sağlık iletişimindeki temel kuramları ve modelleri açıklama
Medyadaki sağlık söylemini sağlık iletişimi perspektifiyle inceleme
Sağlık iletişiminde kitle iletişim araçlarının etkilerini yorumlama

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sağlık İletişimine Giriş, Sağlık İletişimi Nedir? Anlatım Soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sağlık İletişimine Giriş, Sağlık İletişimi Nedir? Anlatım Soru-cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Disiplinlerarası Bir Alan Olarak Sağlık İletişimi, Sağlık İletişiminin Özellikleri Anlatım Soru-cevap yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sağlık İletişiminde Kullanılan Yöntemler Anlatım Soru-cevap yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sağlık İletişimi Kuramları Anlatım Soru-cevap yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sağlık İletişimi Kuramları Anlatım Soru-cevap yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sağlık İletişimi Çalışma Süreci Anlatım Soru-cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sağlık İletişimi Çalışma Süreci Anlatım Soru-cevap yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sağlık İletişiminde Dijitalleşme Anlatım Soru-cevap yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sağlık İletişiminde Sosyal Medya Kullanımı Anlatım Soru-cevap yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sağlık Hizmetlerinde Sosyal Medya Kullanımı Anlatım Soru-cevap yöntemi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sağlık İletişiminde Kurumsal İletişim ve Kurumsal İmaj Anlatım Soru-cevap yöntemi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sağlık İletişimi İle İlgili Diğer Konular Anlatım Soru-cevap yöntemi
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Genel Tekrar Anlatım Soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Altuntaş, E. Y. (2019). Sağlık Hizmetleri Uygulamalarında Dijital Dönüşüm (Ed. Altuntaş, E. Y.). Eğitim Yayınevi.
Çınarlı, İ., (2008). Sağlık İletişimi Ve Medya, Nobel Yayım Dağıtım
Demirel, Y. (2016). Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim. Ankara: Akademisyen Kitabevi
Dutta-Bergman, M. J. (2005). Theory and practice in health communication campaigns: A critical interrogation. Health communication, 18(2): 103-122.
Ergin, A. (2011). Sağlık Hizmetlerinde İletişim. Ankara: Anı Yayınları
Ertekin, İ (2017). Sağlık İletişimi. Gece Kitaplığı
Işık, M. (2010). Hastanelerde Halkla İlişkiler. Eğitim Yayınevi.
Işık, T. (2019). Sağlık Hizmetleri Uygulamalarında Dijital Dönüşüm (Ed. Altuntaş, E. Y.). Eğitim Yayınevi.
Göksu, N. F. (2018). Sağlık İletişimi. İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
2
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
3
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
2
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
2
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
2
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
2
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
3
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
2
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
2
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 11 2 22
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0