Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SOS445 | PHILOSOPHY OF SCIENCE | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilerin bilgi kuramının temel kavramlarını kullanabilmesi, bilim felsefesinde başlıca yönelimleri ayırt etmesi, bilimin yapısı ve işleyişi ile ilgili temel sorunları tartışabilmesi amaçlanır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, bilim felsefesinin temel kavramları ve sorunlarını kapsar. Tematik tartışmaların yanı sıra, seçili temel metinlerden parçalar kronolojik sırayla okunup tartışılacaktır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Epistemoloji ve bilim felsefesinde farklı akımları karşılaştırır. |
Bilimsel yöntemin özelliklerini ve aşamalarını örneklendirir. |
Epistemoloji ve bilim felsefesinin temel kavramlarını ayırt eder. |
Bilimi kavramsal, tarihsel ve eleştirel yönlerden değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Bilim felsefesine giriş | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | - | Bilimsel düşünme | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | - | Bilimsel düşüncenin doğuşu: doğa felsefesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | - | İlk Çağ'da bilim felsefesi: Platon ve Aristoteles | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | - | Modern bilimin doğuşu: Galileo, Kopernik, Kepler, Newton | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | - | Tümevarımcılık: Bacon | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | - | Bilimsel devrim ve bilimsel yöntemin dönüşümü (ara değerlendirme) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Tümevarım problemi: Hume | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | - | Kantçı sentez | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | - | Pozitivizm: Comte | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | - | Mantıksal deneycilik: Viyana Çevresi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | - | Hipotetik-dedüktif yöntem: Hempel | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | - | Yanlışlamacılık: Popper | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | - | Yakın Çağ'da bilim felsefesi (genel değerlendirme) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Özlem, Doğan. (2013).Felsefe ve doğa bilimleri. İstanbul: Notos |
Yıldırım, Cemal (2010). Bilim felsefesi. İstanbul: Remzi. |
Gimbel, Steven (ed.). (2014). Bilimsel yöntemin izinde: Bilim felsefesinin öğretilmesinde yeni bir yaklaşım. İstanbul: Dipnot. |
Henry, John. (2012). Bilimsel düşüncenin kısa tarihi. Ankara: Akılçelen. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
||||||
2 |
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
|
||||||
3 |
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
|
||||||
2 |
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
|
||||||
2 |
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
|
||||||
2 |
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
|
||||||
2 |
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
|
||||||
3 |
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
|
||||||
2 |
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
|
||||||
2 |
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |