TR EN

İLETİŞİM UYGULAMALARI PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTI305 İLETİŞİM UYGULAMALARI 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders; iletişim ve iletişim sürecinin önemini kavrayarak, iletişim sürecinde algı, ikna ve empati kavramlarının etkisini anlamak, kişilerarası iletişimi beceresi kazanmak ve örgütsel ilişkilerde etkili iletişim kurabilme stratejileri geliştirmeyi amaçlamaktadır
Contents of the Course Unit: İletişimin temel olgu ve kavramlarını ve iletişim modellerinin neler olduğunun açıklanması, iletişimin yeri ve önemi, iletişim çatışmaları ve empati kavramlarının öğrenilmesi, medyada kitle iletişimi ve medyada iletişim uygulamalarının nasıl yapılacağının öğrenilmesi bu dersin içeriğini oluşturur.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İletişime ilişkin temel kavramlar çerçevesinde iletişim uygulamalarının ne olduğunu doğru bir şekilde tanımlar.
Geçmiş iletişim uygulamaları doğrultusunda iletişim uygulamalarının sahip olması gereken özellikleri açıklar.
İletişim yapısı ve temeline ilişkin bilgileri açıklar.
İletişim uygulamalarına ilişkin faaliyetleri alan özelliklerine göre yorumlar.
İkna edici iletişimin diğer iletişim türleri ile arasındaki farkı tartışır.
İletişimin uygulamalarının en az 3 özelliğini mevcut bir iletişim programı ile açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür taraması Tanışma, ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme, Haftalık Ders Programının açıklanması: İzlence, Kaynakça. Anlatım, Tartışma
2 Literatür taraması İletişim süreci ve iletişim süreci modelleri Anlatım, Tartışma
3 Literatür taraması İletişim kavramı, özellikleri, türleri ve boyutları Anlatım, Tartışma
4 Literatür taraması İletişim kuramları Anlatım, Tartışma
5 Literatür taraması İletişimin medyadaki yeri ve önemi Anlatım, Tartışma
6 Literatür taraması Kişilerarası iletişim ve sözlü iletişim Anlatım, Tartışma
7 Literatür taraması Kişilerarası İletişim ve sözsüz iletişim Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması İletişim psikolojisinin medyada kullanım alanları Anlatım, Tartışma
10 Literatür taraması Kitle iletişiminde uygulama örneklerinin incelenmesi Anlatım, Tartışma
11 Literatür taraması İkna ve iletişim çalışmalarının incelenmesi Anlatım, Tartışma
12 Literatür taraması Siyasal iletişim ve kamu iletişimi uygulamalarının medyada kullanımı Anlatım, Tartışma
13 Literatür taraması İletişim hukuku çalışmalarının medyadaki yeri Anlatım, Tartışma
14 Literatür taraması İletişim sosyolojisinde iletişim kurma yöntemleri Anlatım, Tartışma
15 Literatür taraması Kültürlerarası iletişim uygulamalarında iletişimin yeri Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 9 1 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 55 0 122
Total Workload of the Course Unit 122
Workload (h) / 25.5 4,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0