TR EN

KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTI309 KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders; modern toplum ve değişen kurum anlayışı bağlamında kurumsal sosyal sorumluluk kavramını tüm boyutlarıyla ele alarak öğrencilerin konumlandırma ve iletişim stratejisi yaratabilme becerisini öğrenciye kazandırmaktadır.
Contents of the Course Unit: Kurumsal sosyal sorumluluk nedir?, kurumsal sosyal sorumluluk uygulama alanları, sosyal sorumluluk projesi nedir?, sosyal sorumluluk projesi nasıl hazırlanır?, sosyal sorumluluk türleri, sosyal sorumluluk projesi örnekleri, sosyal projelerde derneklerin ve sivil toplum kuruluşlarının çalışmaları, sosyal projelerde kamu spotu çalışmaları, sosyal projelerde sosyal deney çalışmaları, sosyal projelerde gönüllü çalışmalar ve yardımlaşma, ödev (kurumsal sosyal sorumluluk projesi sunumu) dersin içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kurumsal sosyal sorumluluğun ne olduğunu açıklar.
Kurumsal sosyal sorumluluğun uygulama alanlarından en az 3’ünü listeler.
Derneklerin ve sivil toplum kuruluşlarının sosyal sorumluluk projelerini değerlendirir.
Sosyal projelerde sosyal deney çalışmalarını tartışır.
Sosyal sorumluluk projeleri hazırlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kurumsal sosyal sorumluluk nedir? Anlatım, Soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kurumsal sosyal sorumluluk uygulama alanları Anlatım, Soru-cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sosyal sorumluluk projesi nedir? Anlatım, Soru-cevap yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sosyal sorumluluk projesi nasıl hazırlanır? Anlatım, Soru-cevap yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sosyal sorumluluk projesi nasıl hazırlanır? Anlatım, Soru-cevap yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sosyal sorumluluk türleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sosyal sorumluluk projesi örnekleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sosyal projelerde derneklerin ve sivil toplum kuruluşlarının çalışmaları Anlatım, Soru-cevap yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sosyal projelerde kamu spotu çalışmaları Anlatım, Soru-cevap yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sosyal projelerde sosyal deney çalışmaları Anlatım, Soru-cevap yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sosyal projelerde gönüllü çalışmalar ve yardımlaşma Anlatım, Soru-cevap yöntemi
13 - Ödev (kurumsal sosyal sorumluluk projesi sunumu) Grup çalışması
14 - Ödev (kurumsal sosyal sorumluluk projesi sunumu) Grup çalışması
15 - Ödev (kurumsal sosyal sorumluluk projesi sunumu) Grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Özgen E. (2017) Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projeleri. İstanbul: Profil Kitap.
Kılanç, Ruken Özgül (2014). Halkla İlişkiler ve Etkinlik Yönetimi. İstanbul: Kriter Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 11 3 33
Ödev 3 3 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0