TR EN

ULUSLARARASI REKLAMCILIK PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTI407 ULUSLARARASI REKLAMCILIK 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders; öğrencilerin uluslararası reklam sürecini kavrayabilmesini, reklamcılığın ulusötesi boyut kazanması, küreselleşme ve küresel ekonomi kavramlarıyla reklam ilişkisi ve reklam kararlarının nasıl işlediğinin kavranarak kampanya tasarlama becerilerinin oluşturulmasını amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Reklamcılığı uluslararası boyutta ele almak, kültürlerarasılık kavramı doğrultusunda reklam stratejilerini belirlemek, ulusötesi çalışmaların nasıl yapıldığının kavranması bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Uluslararası reklamcılık alanındaki kavramları tanımlar.
Uluslararası reklamcılıktaki strateji ve taktikleri açıklar.
Kültürün ve kültürlerarasılığın reklam üzerindeki etkilerini açıklar.
Bir uluslararası reklam kampanyasının nasıl olması gerektiğine ilişkin edindiği bilgileri örnek bir reklam kampanyası üzerinde uygular.
Örnekler üzerinden uluslararası reklamcılığa ilişkin strateji ve taktikleri yorumlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür taraması Tanışma, ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme, Haftalık Ders Programının açıklanması: İzlence, Kaynakça. Anlatım, Tartışma
2 Literatür taraması Kültür ve kültürlerarasılık kavramlarının tanımlanması Anlatım, Tartışma
3 Literatür taraması Kültürel ikonlar, simgeler, sembollerin kullanımı Anlatım, Tartışma
4 Literatür taraması Uluslararası reklam kullanımlarında medyanın rolünün incelenmesi Anlatım, Tartışma
5 Literatür taraması Reklamcılık ve küreselleşme ilişkisinin iletişimdeki rolü Anlatım, Tartışma
6 Literatür taraması Küreselleşme kavramının incelenmesi Anlatım, Tartışma
7 Literatür taraması Kültürel unsurların yerel kültürlerin içinde yer alması ve reklamcılığa olan etkisi Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması Uluslararası reklamcılık kavramının tanımlanması ve özellikleri Anlatım, Tartışma
10 Literatür taraması Uluslararası reklamcılık uygulama çalışmalarının incelenmesi Anlatım, Tartışma
11 Literatür taraması Uluslararası reklamcılıkta yerel kültürlere yönelik strateji ve taktikler Anlatım, Soru-cevap yöntemi
12 Literatür taraması Uluslararası alandaki ödüllü reklamlar üzerinden örnek reklam incelemeleri Anlatım, Tartışma
13 - Kültürel mitlerin reklamlarda kullanımı Anlatım, Tartışma
14 - Ulusötesi reklam çalışmalarında iletişim uygulamaları Anlatım, Tartışma
15 - Küresel reklamlarda iletişim ve görsel unsurların değerlendirilmesi Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Çelik, Candan (2005). Uluslararası Reklamcılıkta Kültürün Etkileri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Küçükerdoğan, G. Rengin (2009). Reklamda Kültürlerarasılık: Reklam İletişiminde Yerel/Küresel göstergeler. İstanbul: Es Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 3 36
Ödev 3 3 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0