TR EN

ADVERTISING WORKSHOP PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTI406 ADVERTISING WORKSHOP 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders; öğrencilere dijital tasarım programlarından Adobe InDesign ve Illustrator programlarını temel düzeyde öğretmeyi ve bilgisayar ortamında vektörel reklam çalışmaları yapma becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini, Adobe InDesign programının basılı reklam araçlarında kullanımı, bu programda broşür, katalog, dergi gibi malzemelerin nasıl tasarlandığı ile ilgili teknik bilgi oluşturmaktadır. Ayrıca, Adobe Illustrator programının arayüzü, araçları ve bu araçların özellikleri, açık uçlu ve kapalı uçlu grafikler oluşturma, boyama ve yazı çalışmaları, özel efekt çalışmaları ve hareketli resim çalışmaları (yazı/resim animasyonları) da dersin içeriğine dahildir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Dijital ortamda tasarımı tanımlar.
Adobe InDesign yazılımının basılı reklam araçlarında kullanımını açıklar.
Vektör grafiklerini Adobe InDesign programında bir örnek tasarım üzerinde uygular
Adobe Illustrator programında ektörel grafiklerde gerçekleştirilen düzenlemeleri ayırt eder.
Yazı fontlarının reklamlarda kullanımını uygulama yoluyla değerlendirir.
Reklam tasarımlarını, grafik tasarım ilkelerine bağlı kalarak ve Adobe Illustrator programını kullanarak uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Tanışma, Ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme Haftalık ders programının açıklanması: İzlence Kaynakça Anlatım, tartışma
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Adobe InDesign programının arayüzü, araçları ve menüleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme InDesign programında tek yüzlü el ilanı yapımı Anlatım, Proje uygulama
4 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Tek kırımlı broşür tasarımı Anlatım, Proje uygulama
5 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Çok kırımlı broşür tasarımı Anlatım, Proje uygulama
6 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Uygulama projesi çalışması Proje uygulama
7 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Uygulama projesi çalışması Proje uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Adobe Illustrator programının arayüz tanıtımı, menüler ve araçlar Anlatım, Soru-cevap yöntemi
10 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Logo ve amblem tasarımı çalışması Anlatım, Proje uygulama
11 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Adobe Illustrator programında afiş tasarımı Anlatım, Proje uygulama
12 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Kurumsal kimlik çalışmaları (kartvizit) Anlatım, Proje uygulama
13 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Kurumsal kimlik çalışmaları (promosyon ürünleri) Anlatım, Proje uygulama
14 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Uygulama projesi çalışması Proje uygulama
15 Konuyla ilgili görsel örnekler inceleme Uygulama projesi çalışması Proje uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Berger, John (2016). Görme Biçimleri. İstanbul: Metis Yayınları
Becer, Emre (2015). İletişim ve Grafik Tasarımı. Ankara: Dost Kitabevi
Uçar, Tevfik Fikret (2019). Görsel İletişim Ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkılap Kitabevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 7 3 21
Ödev 7 3 21
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0