TR EN

STRATEGIC ADVERTISING PLANNING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTI412 STRATEGIC ADVERTISING PLANNING 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders; stratejik reklam planlamasının nasıl gerçekleştirildiğine ilişkin bilgileri öğrencilere aktarmayı ve eleştirel reklam analizinin temel becerileri üzerine pratik edinmenin sağlanmasını amaçlar.
Contents of the Course Unit: Reklamcılık kavramı ve özellikleri, reklamın dünyada ve Türkiye’deki gelişim süreci, reklam türleri ve reklam mecraları, reklam analizleri, reklama yönelik araştırma yöntemleri, reklam şirketleri ve organizasyonel yapılanması, reklam kampanyası oluşum süreci, reklam kampanyasında yaratıcı süreç, reklamda görsel tasarım, reklamlar için medya planlaması, reklamların ölçümlenmesi, reklam planlaması örnekleri dersin içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Reklamda yaratıcı stratejinin bileşenlerini anlatır.
Geçmiş iletişim programlarından referans vererek gelecekte oluşturulacak olan iletişim programlarının sahip olması gereken özellikleri belirler.
Reklamda medya planlamasının önemini açıklar.
Yaratıcı konsept, mesaj, hedef kitle kavramları arasındaki ilişkiyi çözümler.
Reklamda etkili görsel tasarım için önemli olan unsurları listeler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Giriş: Dersin Amacı ve İçeriği Hakkında Genel Bilgi, Haftalık Ders Konuları Hakkında Bilgi Verme Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamın dünyada ve Türkiye’deki gelişim süreci Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam türleri ve reklam mecraları Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam analizleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklama yönelik araştırma yöntemleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam şirketleri ve organizasyonel yapılanması Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam kampanyası oluşum süreci Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam kampanyasında yaratıcı süreç Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yaratıcı Reklamda Kullanılan Stratejiler Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamda görsel tasarım Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamlar için medya planlaması Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklamların ölçümlenmesi Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Stratejik reklam planlaması örnekleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Stratejik reklam planlaması örnekleri Anlatım, Soru-cevap yöntemi, Örnek Reklam İnceleme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Elden, M., Yeygel, S. Ulukök, Ö. (2008). Şimdi Reklamlar. İletişim Yayınları.
Kaya, K., (2018) Sıradışı Reklam ve Pazarlama Stratejileri. Devrimekitap.
Sullivan, L.; Yaman, S.; Canan, G. (2018). Satan Reklam Yaratmak. MediaCat
Tosun, N. B.; Uraltaş, N. T.; Nas, A.; Özkaya, B.; Güdüm, S.; Ertürk, B.; Dönmez, M.; Çerçi, M.; Ülker, Y.; Cesur, D.; Varol, E.; Kiçir, İ. (2018). Reklam Yönetimi. Beta Yayınevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0