Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RTS365 | İLETİŞİM VE SANAT | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, öğrenciye temel olarak iletişim ve sanat kavramlarını aktardıktan sonra Ortaçağ'dan günümüze uzanan sanat ve medyanın tarihsel süreçteki dönüşümünü küreselleşme ve dijitalleşmenin etkileri bağlamında açıklamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriğinde, iletişim ve sanata ait temel bilgiler, Ortaçağ, Aydınlanma, Modernleşme ve Küreselleşme dönemleri ile sanat ilişkisine dair bilgiler yer alır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İletişim ve sanata ait temel bilgileri açıklar. |
Ortaçağ'dan Modernleşmeye kadar olan süreçte dönüşen sanat ve medya ilişkisini özetler. |
Ortaçağ'dan günümüze dönüşen medya ve sanat ilişkisini sosyo-ekonomik bağlamda yorumlar. |
Küreselleşme ve dijitalleşme olgularını iletişim ve sanatla ilişkilendirerek eleştirel perspektifte değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş | İletişim ve sanat kavramlarının tanımlanması | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Tarih Öncesi Kültür ve Sanatı | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Ön Asya ve Mısır Kültür ve Sanatı | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Yunan ve Roma Kültür ve Sanatı | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Avrupa’da Ortaçağ ve Gotik | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Değişen Avrupa ve Rönesans Düşüncesi | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Yüksek Rönesans | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Modernleşme sürecine geçiş | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İletişim kültüründe değişim ve gelişmeler (karikatür, reklam, kataloglar, fotoğraf, film) | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 20. Yüzyıl: İdeolojinin Sanata Etkileri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 20. Yüzyıl: Psikanalizin Sanata Etkileri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 20. Yüzyıl: Seri Üretimin Sanata Etkileri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Küreselleşme ve dijital çağ | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Genel Değerlendirme | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Nurettin Pirim, Rönesansın Serüveni, YKY |
R. Williams, Kültür, İletişim Yayınları |
Ahu Antmen, Yirminci Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık |
Ernst H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi |
Susie Hodge, Modern Sanatın Kısa Öyküsü, Hep Kitap |
Rıfat Şahiner, Sanatta Postmodern Kırılmalar, Ütopya Yayınevi |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
||||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
||||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
||||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
||||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
||||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
||||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
||||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
||||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
||||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 13 | 3 | 39 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Total Workload of the Course Unit | 125 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |