TR EN

NEW SOCIAL MOVEMENTS AND MEDIA PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTS372 NEW SOCIAL MOVEMENTS AND MEDIA 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Yeni toplumsal hareketlerin neden ve nasıl "yeni" olarak literatürde yerini aldığı, yeni toplumsal hareketlerin medyadaki temsili ve güç ilişkileri hakkında öğrenciye bilgi aktarmak ve onlara farkındalık kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Toplumsal hareketlere tarihsel bir bakış, yeni toplumsal hareketlerin tanımı ve türleri, medyanın yeni toplumsal hareketlere dair sunumları bu dersin içeriğini oluşturur.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yeni Toplumsal Hareketleri örneklendirir.
Yeni Toplumsal Hareketler ve medya arasındaki ilişkiyi özetler.
Toplumsal hareketlere ilişkin bilgileri medya ve temsilleri anlamada kullanır.
Toplumsal meseleler ve güç ilişkilerinde medyanın rolünü yorumlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş Tanışma ve ders hakkında bilgi verilmesi Anlatım
2 Literatür tarama Toplumsal hareketler kavramı ve tanımı Anlatım, tartışma
3 Literatür tarama Toplumsal hareketlerin aşamaları ve tarihine genel bir bakış Anlatım, tartışma
4 Literatür tarama Kaynak Mobilizasyonu ve Siyasi Fırsat Teorisi Anlatım, tartışma
5 Literatür tarama Toplumsal Yapılandırmacı Yaklaşım Anlatım, tartışma
6 Literatür tarama Yeni Toplumsal Hareketler kavramı ve bu kavrama ilişkin tartışmalar Anlatım, tartışma
7 Literatür tarama Yeni Toplumsal Hareketler ve güç ilişkileri Anlatım, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Yeni Toplumsal Hareketlere ilişkin tartışmalar Anlatım, tartışma
10 Televizyon haberlerini farklı kanallardan takip etme, literatür tarama Medyada Yeni Toplumsal Hareketlerin sunumu: Televizyon ve radyo Anlatım, tartışma
11 Gazete haberlerini farklı yayıncılardan takip etme, literatür tarama Medyada Yeni Toplumsal Hareketlerin sunumu:Gazete ve dergi Anlatım, tartışma
12 Film izleme, literatür tarama Yeni Toplumsal Hareketler ve sinema Anlatım, tartışma
13 Ödev grubu oluşturma, literatür tarama Belgesel film izleme ve izlerken tartışma Film gösterimi ve tartışma
14 Literatür tarama Dünya çapındaki Yeni Toplumsal Hareketler örnekleri Anlatım, tartışma
15 Literatür tarama Ulusal ve yerel çapta Yeni Toplumsal Hareketler örnekleri Anlatım, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Della Porta, Donatella; Diani, Mario (2020). Toplumsal Hareketler. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Çetinkaya, Y. Doğan (2018). Toplumsal Hareketler: Tarih, Teori ve Deneyim (4. Baskı). İstanbul: İletişim
Gönenç, Özgür (2018). Medyada Algı Yönetimi. İstanbul: Der Yayınları.
Ulaş Başar Gezgin vd. (2009). Yeni Toplumsal Hareketler Küreselleşme, Direniş, Ütopya. İstanbul: Kalkedon Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0