TR EN

ELEŞTİREL MEDYA OKURYAZARLIĞI PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTS374 ELEŞTİREL MEDYA OKURYAZARLIĞI 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, medya içeriklerine ilişkin temel bir eleştirel okuryazarlık becerisi ile farkındalık kazandırmak, medya içeriklerinin sosyal, kültürel ve ekonomi politiğiyle olan ilişkisini aktarmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini, eleştirel medya okuryazarlığındaki kavramlar, modeller, kuramlar, analiz teknikleri ile geleneksel ve yeni medya üzerinden gerçekleştirilen eleştirel medya okuryazarlığı çalışma örneklerinin incelenmesi oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Eleştirel medya okuryazarlığı kavramı ile kuramlarını, modellerini ve analiz tekniklerini açıklar.
Medya içeriklerindeki mesajları çözümleyebilir.
Medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomi politik ilişkisini açıklayabilir.
Medya içeriklerindeki mesajlara eleştirel bakabilme yeteneğini geliştirebilir.
Geleneksel ve yeni medya araçlarındaki mesajların arasındaki farkı açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş Tanışma ve Medya Çalışmalarına Giriş Anlatım, Soru, Cevap
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Eleştirel Medya Okuryazarlığı Temel Tanım ve Kavramları Anlatım, Soru, Cevap
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Eleştirel Medya Okuryazarlığında Modeller, Kuramlar ve Analiz Teknikleri Anlatım, Soru, Cevap
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Dünya'da Medya Okuryazarlığı Çalışmaları Anlatım, Soru, Cevap
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Türkiye'de Medya Okuryazarlığı Çalışmaları Anlatım, Soru, Cevap
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Geleneksel Medyada İçerik Çözümleme Anlatım, Soru, Cevap
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Televizyon ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlatım, Soru, Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sinema ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlatım, Soru, Cevap
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Gazete - Dergi ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlatım, Soru, Cevap
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlatım, Soru, Cevap
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yeni Medyada İçerik Çözümleme Anlatım, Soru, Cevap
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnternet - Sosyal Medya ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı Anlatım, Soru, Cevap
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Dijital Oyunlar, Şiddet ve Siber Zorbalık Anlatım, Soru, Cevap
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medyada Nefret Söylemi ve İfade Özgürlüğü Anlatım, Soru, Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Binark, M. ve Gencel, B. M. (2010). Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Adaklı, G. (2006). Türkiye’de Medya Endüstrisi. Neoliberalizm Çağında Mülkiyet ve Kontrol İlişkileri. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları Teoriler ve Yaklaşımlar. (Çev: Ali Toprak). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Stevenson, N. (2008). Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. (Çev: Göze Orhon, Barış Engin Aksoy). Ankara: Ütopya Yayınevi.
Alvarado, M., Gutch, Robin. ve Wollen, Tana. (1988). Learning the Media. An Introduction to Media, London: Macmillan Education
Binark, M. ve Gencel Bek, M. (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar, İstanbul: Kalkedon.
Baran, S. J. (2004) Media Literacy and Culture, New York: MC Graw Hill.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 3 39
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 130
Total Workload of the Course Unit 130
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0