Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RTS374 | ELEŞTİREL MEDYA OKURYAZARLIĞI | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, medya içeriklerine ilişkin temel bir eleştirel okuryazarlık becerisi ile farkındalık kazandırmak, medya içeriklerinin sosyal, kültürel ve ekonomi politiğiyle olan ilişkisini aktarmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriğini, eleştirel medya okuryazarlığındaki kavramlar, modeller, kuramlar, analiz teknikleri ile geleneksel ve yeni medya üzerinden gerçekleştirilen eleştirel medya okuryazarlığı çalışma örneklerinin incelenmesi oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Eleştirel medya okuryazarlığı kavramı ile kuramlarını, modellerini ve analiz tekniklerini açıklar. |
Medya içeriklerindeki mesajları çözümleyebilir. |
Medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomi politik ilişkisini açıklayabilir. |
Medya içeriklerindeki mesajlara eleştirel bakabilme yeteneğini geliştirebilir. |
Geleneksel ve yeni medya araçlarındaki mesajların arasındaki farkı açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş | Tanışma ve Medya Çalışmalarına Giriş | Anlatım, Soru, Cevap |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Eleştirel Medya Okuryazarlığı Temel Tanım ve Kavramları | Anlatım, Soru, Cevap |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Eleştirel Medya Okuryazarlığında Modeller, Kuramlar ve Analiz Teknikleri | Anlatım, Soru, Cevap |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Dünya'da Medya Okuryazarlığı Çalışmaları | Anlatım, Soru, Cevap |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Türkiye'de Medya Okuryazarlığı Çalışmaları | Anlatım, Soru, Cevap |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Geleneksel Medyada İçerik Çözümleme | Anlatım, Soru, Cevap |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Televizyon ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı | Anlatım, Soru, Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Sinema ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı | Anlatım, Soru, Cevap |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Gazete - Dergi ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı | Anlatım, Soru, Cevap |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Reklam ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı | Anlatım, Soru, Cevap |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Yeni Medyada İçerik Çözümleme | Anlatım, Soru, Cevap |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | İnternet - Sosyal Medya ve Eleştirel Medya Okuryazarlığı | Anlatım, Soru, Cevap |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Dijital Oyunlar, Şiddet ve Siber Zorbalık | Anlatım, Soru, Cevap |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Medyada Nefret Söylemi ve İfade Özgürlüğü | Anlatım, Soru, Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Binark, M. ve Gencel, B. M. (2010). Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar. İstanbul: Kalkedon Yayınları. |
Adaklı, G. (2006). Türkiye’de Medya Endüstrisi. Neoliberalizm Çağında Mülkiyet ve Kontrol İlişkileri. Ankara: Ütopya Yayınevi. |
Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları Teoriler ve Yaklaşımlar. (Çev: Ali Toprak). İstanbul: Kalkedon Yayınları. |
Stevenson, N. (2008). Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. (Çev: Göze Orhon, Barış Engin Aksoy). Ankara: Ütopya Yayınevi. |
Alvarado, M., Gutch, Robin. ve Wollen, Tana. (1988). Learning the Media. An Introduction to Media, London: Macmillan Education |
Binark, M. ve Gencel Bek, M. (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar, İstanbul: Kalkedon. |
Baran, S. J. (2004) Media Literacy and Culture, New York: MC Graw Hill. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
||||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
||||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
||||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
||||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
||||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
||||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
||||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
||||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
||||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 13 | 3 | 39 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 130 |
Total Workload of the Course Unit | 130 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |