TR EN

TELEVİZYONDA TÜRLER PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTS475 TELEVİZYONDA TÜRLER 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, televizyon program türleri ile türlere özgü özellikleri aktarmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini, tür kavramı, televizyondaki program türleri ve program türlerinin biçimlenmesindeki etkenler ile türlerin yaratımı ve tasarımı konusundaki temel kavramlar oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Televizyondaki program türlerini açıklar.
Türlerin ortaya çıkmasındaki etkenleri tartışır.
Türlerin tasarımındaki temel kavramları ve anlatı yapısını açıklar.
Televizyon türleri arasından özgün bir içerik üretir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması Tanışma ve Giriş: Tür kavramı. Televizyonda Program Türleri ve Program Türlerinin Biçimlenmesindeki Etkenler Anlatım, Soru Cevap
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Televizyon Programcılığının Temel Kavramları: Sinopsis, Tretman, Senaryo, Storyboard Oluşturma Anlatım, Soru Cevap, Uygulama
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Televizyon Programlarında Anlatı Yapısı Anlatım, Soru Cevap
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Televizyonda Haber Anlatım, Soru Cevap
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Televizyon Dramaları Anlatım, Soru Cevap
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Soap Operalar Anlatım, Soru Cevap
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Durum Komedileri Anlatım, Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Talk Show Anlatım, Soru Cevap
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yarışma ve Reality Programları Anlatım, Soru Cevap
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Spor Programları, Çocuk programları, Söyleşi Programla Anlatım, Soru Cevap
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Müzik, Eğlence ve Aktüalite Programları Anlatım, Soru Cevap
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kuşak Programları: Kadın Programları, Sağlık Programları, Gençlik Programları Anlatım, Soru Cevap
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Melez Türler Anlatım, Soru Cevap
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Program tasarımı: Fikir ve Geliştirme, Program Düzenlemesi, Bütçeleme ve Pazarlama Anlatım, Soru Cevap, Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Mutlu, Erol, Televizyonu Anlamak, Ankara: Gündoğan Yayınları, 1991.
Budak Leyla, Erdoğan, İlker, Anglo- Amerikan Eğlence Endüstrisinde Televizyon Program Formatları, İstanbul: Kalkedon, 2016.
Aziz, Aysel, Televizyon ve Radyo Yayıncılığı, Ankara: Turhan Kitapevi, 2006.
Creeber, Glen. (Ed.) The Television Genre Book. Palgrave Macmillan, 2008.
Mittell, Jason. Genre and Television (From Cop Shows to Cartoons in American Culture). Routledge, 2004.
Zettl, Herbert. Television Production Handbook. Wadsworth, 2009.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 4 52
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0