TR EN

SENARYO TEKNİKLERİ PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTS478 SENARYO TEKNİKLERİ 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Ders, öğrencinin senaryo yazım tekniklerini temel düzeyde uygulabilmesini ve izlediği filmin senaryosunun dramatik yapılarını çözümleyebilmesini amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini temel öyküleme teknikleri ve senaryo yazım aşamaları ile kısa film senaryo uygulamaları oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öyküleme tekniklerini ve senaryo yazım aşamalarını açıklar.
Sinema türlerine göre senaryo yapısınındaki farklılıkları tartışabilir.
İzlediği filmin senaryosunu dramatik ögelere ayırarak analiz eder.
Dramatik anlatım ögelerini kullanarak kısa bir film senaryosu yazar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması Tanışma ve giriş Konu Anlatım-Soru Cevap
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Öyküleme teknikleri Konu Anlatım- Soru Cevap
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Senaryo yazım aşamaları Konu Anlatım-Soru Cevap
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Senaryo/ çekim senaryosu Konu Anlatım-Soru Cevap
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Dramatik anlatım öğeleri Konu Anlatım-Soru Cevap
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Dramatik yapı elemanları Konu Anlatım-Soru Cevap
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Dramatik yapı kurgusu Konu Anlatım-Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 İnternet taraması Kısa film senaryo uygulamaları Konu Anlatım-Uygulama
10 İnternet taraması Kısa film senaryo uygulamaları Konu Anlatım-Uygulama
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma ve internet taraması Uyarlama yöntemleri ve eser seçimi Konu Anlatım-Uygulama
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma ve internet taraması Remake yapımlar Konu Anlatım-Soru Cevap
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma ve internet taraması Belgesel film senaryosu Konu Anlatım-Soru Cevap
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Türlere göre senaryo özellikleri Konu Anlatım-Soru Cevap
15 - Genel değerlendirme Konu Anlatım-Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Öktem Başol, Senaryo Kitabı, İthaki Yay. İstanbul
Paul Joseph Gulino, Senaryo Yazımı Sekans Yöntemi, Kalkedın Yay. İstanbul.
Pat Cooper, Ken Dancyger, Kısa Film Yazmak, Çev: Simten Gündeş, Es Yay. İstanbul
Jason Lee, Senaryo Yazımı Psikolojisi Kuram ve Uygulama, Çev: Mirel Benveniste, Hil Yay. İstanbul
Michel Chion, Bir Senaryo Yazmak, Çev: Nedret Tanyolaç Öztokat, Agora Kitaplığı, İstanbul.
John Truby, Senaryo Anatomisi, Çev: Funda Uncu, Dharma Yay. İstanbul
Murat Soydan, Kısa Film Senaryosu Uygulamaları, Agora Kitaplığı, İstanbul
Robert Mc Kee, Story, Plato Film Yay. İstanbul
William İndic, Senaryo yazarları İçin Psikoloji, Çev: Ertan Yılmaz vd. +1 Kitap Yay., İstanbul
F. Akyürek, N. Orhon, Dizi Senaryosu Yazmak, Mediacat Yay. İstanbul
Lucy Scher, Senaryo Okumak, Çev: Canan Kaplan, Kalkedon Yay. İstanbul

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 5 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0