TR EN

MOVIE READINGS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTS480 MOVIE READINGS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı , öğrenciye film çözümlemesine ait kuramsal (psikanalitik, göstergebilimsel, yapısalcı, ideolojik vb.)yapıyı aktararak öğrencinin izlediği bir filmi eleştirel boyutta tartışabileceği bir zemin hazırlamaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini film çözümlemesine ait genel bilgiler ve devamında örnek filmler bağlamında psikanalitik, toplumsal, ideolojik, yapısalcı, göstergebilimsel film çözümlemeleri oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Film çözümlemesi yöntemlerini açıklar.
İzlediği bir filmi edindiği bilgiler doğrultusunda eleştirel perspektiften inceler.
İzlediği bir filmi göstergebilimsel, psikanalitik, ideolojik,yapısalcı çözümleme yöntemlerine göre yorumlar.
İzlediği filmin film çözümleme yöntemlerinden hangisi ile çözümleneceğini ayırt ederek filme uygun çözümleme yöntemine başvurarak analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders İzlencesinin Tanıtılması Tanışma ve filmsel çözümlemede izleyici/eleştirmen/çözümlemeci üçlemesinin açıklanması Konu Anlatımı, Soru-Cevap
2 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Kahramanın sonsuz yolculuğu ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
3 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Göstergebilimsel çözümleme ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
4 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Dramaturjik çözümleme ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
5 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Freud ve Psikanaliz Kuramı, örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
6 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Psikanalitik Çözümleme ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
7 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme 'Auteur' Eleştiri ve Hitchcock, örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Türsel Çözümleme ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
10 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Tarihsel Çözümleme ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
11 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme İdeolojik Çözümleme ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
12 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Feminist Çözümleme ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
13 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Toplumsalcı Çözümleme ve örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
14 Konuyla ilgili seçilmiş bir filmi izleme Şiirsel Sinema nasıl çözümlenir? Örnek film okuması Konu Anlatımı, Film Çözümlemesi, Soru-Cevap
15 - Genel değerlendirme Konu Tekrarı, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Robert Edgar-Hunt, John Marland, Steven Rawle, Film Dili, Çev: Senem Aytaç, Literatür. İstanbul.
Peter Wollen, Sinemada Göstergeler ve Anlam, Metis Yay. İstanbul.
Michael Ryan, Melissa Lenos, Film Çözümlemesine Giriş, Çev: Suat Onat, De ki Yay. Ankara.
Joseph Campbell, Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, Çev: Sabri Gürses, İthakİstanbul.i Yay. İstanbul.
Bülent Diken, Carsten Lausten, Filmlerle Sosyoloji, Metis Yay. İstanbul.
Sidney Gottlieb (Der.), Alfred Hitchcock, Çev: Nazlı Pakkan, Agora Kitaplığı. İstanbul.
John Gianvito (Der.), Şiirsel Sinema- Andrey Tarkovski, Çev: Ebru Kılıç, Agora Kitaplığı. İstanbul.
Douglas Kellner, Sinema Savaşları, Çev: Gürol Koca, Metis Yay. İstanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 2 26
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 48 0 132
Total Workload of the Course Unit 132
Workload (h) / 25.5 5,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0