TR EN

SOCIOLOGY OF COMMUNICATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HIT424 SOCIOLOGY OF COMMUNICATION 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencinin medyanın toplum kesimlerini nasıl etkilediğini, toplumsal sistemin her halkasının değişim ve dönüşümünde oynadığı rolü ve etkiyi anlayıp, kavrayarak, ilgili alanda araştırma yapma becerisinin ve tartışma yetisinin ve kamu yararını önceleyen medya ürünleri üretme konusunda bir tutum geliştirmesinin sağlanması ve desteklenmesidir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; iletişim ve sosyoloji ilişkisi, medyaya kuramsal yaklaşımlar, medya ve toplumsal değişme, medya ve toplumsal hareketlilik, toplumsal bir sistem olarak medya, kültür ve medya, demokrasi siyaset ve medya, medya ve şiddet, reklam, ekonomi ve medya, toplumsal cinsiyet ve medya, insan hakları ve iletişim, yeni iletişim teknolojileri ve toplum, uluslararası iletişim ve küreselleşme, küreselleşme ve kültürel emperyalizm gibi konulardan oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Frankfurt Okulu, Birmingham Okulu ve Chicago Okulu düşünürlerinden en az 3’er tanesini listeleme
Kitle iletişim araçlarının sosyolojik boyutunu örnek olaylar üzerinden açıklama
İletişim sosyolojisinin temel kavramlarından en az 3’ünü açıklama
Bir vaka çalışması üzerinden medya yapısını eleştirel teori bağlamında analiz etme
İletişim toplumu değiştirici gücünü eleştirel yaklaşımlar bağlamında değerlendirme
Medya, kültür, sosyoloji, eğitim vb. konuları toplumsal yapı ve aktörler arası ilişkiler bağlamında değerlendirme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İletişim ve Sosyoloji sunum Soru-cevap ve tartışma
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medyaya kuramsal yaklaşımlar sunum Soru-cevap ve tartışma
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve Toplumsal Değişme sunum Soru-cevap ve tartışma
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve Toplumsal Hareketlilik sunum Soru-cevap ve tartışma
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Toplumsal bir sistem olarak medya sunum Soru-cevap ve tartışma
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Kültür ve medya sunum Soru-cevap ve tartışma
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Demokrasi, siyaset ve medya sunum Soru-cevap ve tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Medya ve Şiddet sunum Soru-cevap ve tartışma
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Reklam, Ekonomi ve Medya sunum Soru-cevap ve tartışma
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Toplumsal Cinsiyet ve Medya sunum Soru-cevap ve tartışma
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İnsan Hakları ve İletişim sunum Soru-cevap ve tartışma
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yeni İletişim teknolojileri ve Toplum sunum Soru-cevap ve tartışma
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Uluslararası iletişim ve küreselleşme sunum Soru-cevap ve tartışma
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Küreselleşme ve kültürel emperyalizm sunum Soru-cevap ve tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Anık, C. (2014). İletişim Sosyolojisi. İstanbul: Derin Yayınları
Maigret, E. (2012). Medya ve İletişim Sosyolojisi. İletişim Yayınları
McLuhan, M. (2014). Gutenberg Galaksisi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
Adorno, T. W ve Horkheimer, M. (2016). Aydınlanmanın Diyalektiği. İstanbul: KAbalcı Yayınevi
McQuail, D. (1985). Sociology of mass communication. Annual Review of Sociology, 11(1): 93-111.
Joel, S. ( 1995). Understanding The Media, A sociology of Mass Communication. hampton Press, Inc.Cresskill, New Jersey
Waisbord, S. (ed.) ( 2014) Media Sociology: A Reappraisel. Polity Press, Malden/USA.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0